Őrültség, vagy meggondolatlanság lenne? A TPER komoly lépést tesz az elektromobilitás irányába, de mindezt ezúttal nem akkumulátortechnológiás, hanem hidrogéncellás elektromos buszokkal teszi. A tender győztese a Solaris Bus&Coach lett, amely a 12 méter hosszú, hazánkban is tesztelt hidrogéncellás Urbinóval nyerte el a megbízást. A megrendelt mennyiség nagyobb része, 127 darab Bolognában, míg 3 darab pedig Ferrarában fog forgalomba állni.

A TPER ugyanakkor opcionálisan akár még további 140 darabot hívhat le, így nincs kizárva, hogy tovább nőhet a Solaris hidrogénbuszok száma a szóban forgó régióban. A TPER azért döntött az üzemanyagcellás hidrogénbuszok mellett, mert ezzel Bologna és Ferrara közelebb kerülhet azon vállalásához, hogy 2030-ra teljes mértékben zéró-emisszióssá tegye a helyi közlekedését.

A Solaris Urbino 12 hidrogéncellás változata jelenleg Európa egyik legnépszerűbb modelljének tekinthető ebben a kategóriában, amely mindössze néhány éve van a piacon, hiszen 2019-ben az UITP kongresszuson mutatkozott be. A járművet 70 kW teljesítményű üzemanyagcellával szerelik, a működéséhez szükséges öt darab, összesen 35,7 kilogrammos kapacitással rendelkező tartály pedig az autóbusz tetején kapott helyet. A háromajtós, teljesen alacsony padlós, maximum 37+4 ülőhellyel rendelkező modell 350 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel.

A bolognai és a ferrarai utazóközönség a legkorábban 2024-ben találkozhat ezekkel az autóbuszokkal, jövőre ugyanis 37 darabot biztosan le fog szállítani a TPER-nek a Solaris. A maradék jármű pedig várhatóan 2025-2026-ban fog forgalomba állni.

A Solaris eddig több mint 120 hidrogéncellás buszt szállított le, és ezek a járművek összesen 8 országban róják az utakat. A vállalat tavaly bemutatta a 18 méter hosszú, csuklós változatot is, amely még egyelőre nem vett részt nagyobb tesztkörúton.