A Bosch már egy ideje foglalkozik az üzemanyagcellák gyártásával. Mint ismeretes, ilyen alkatrészeket használnak a Nikola Tre FCEV üzemanyagcellás nyerges vontatókban, valamint a nagyjából azonos műszaki tartalommal rendelkező Iveco hidrogén-teherautókban. A német vállalat jelen pillanatban a körforgásos gazdasági modell kialakításán dolgozik ezen a téren, így a kritikus fontosságú alapanyagok olcsóbbá válhatnak a jövőben.

Az üzemanyagcella-kötegekben található platina az egyik ilyen, amelynek 95 százaléka újrahasznosítható. „Az újrahasznosítással jóval gazdaságosabbá tehetjük ezen kötegek előállítását, mindamellett pedig jelentős mértékben csökkenthetjük az előállításukhoz kapcsolódó ökológiai lábnyomot” – hangsúlyozta Thomas Pauer, a Bosch Hajtáslánc Megoldások Divíziójának vezetője. Hozzátette: már lefektették az üzemanyagcella-kötegek újrahasznosításához szükséges alapokat. Így lehetővé válik olyan alapanyagok újrahasznosítása, mint például a platina. Számításaik szerint 2030-ra már jelentős mennyiségű üzemanyagcellát kell majd újrahasznosítani.

A magyarok nyitottak az innovációkra

A Bosch és a Richter reprezentatív, legfrissebb hazai kutatása szerint a magyarok közel kétharmada pozitívan gondolkodik az innovációkról. Az innovatív fejlesztéseknek ma három fő küldetést tulajdonít a hazai lakosság: a környezetszennyezés mérséklését (46 százalék), a mindennapi élet kényelmesebbé tételét (43 százalék) és a hatékonyabb energiafelhasználást (42 százalék). A felmérés szerint a magyarok erősen bíznak a technológiai újdonságokban és úgy vélik, hogy az innovációk jobbá, könnyebbé és fenntarthatóbbá teszik az életüket.

A cél teljesítése érdekében a Bosch megállapodást kötött a Hylane-nel, amely a már nem használt, élettartamuk végéhez ért üzemanyagcella-kötegek visszavásárlásáért fog felelni. A kötegek újrahasznosítását pedig egy harmadik szereplő fogja végezni. Ez a megállapodás a jövőben mintaként szolgálhat a Bosch számára más alapanyagok újrahasznosítása érdekében is, legyen szó például az elektrolízisre használt kötegekről.  

Mindez kiemelten fontos, a Német Ásványkincs Ügynökség szerint a világon a platina iránti igény legalább 20 százalékkal nőhet 2040-ig, a 2018-as szinthez képest. Egy üzemanyagcella-köteg gyártása esetében a platina előállítása akár a karbonlábnyom 80 százalékát is kiteheti.