2019-es alapítását követően mintha minden jól csinált volna a svéd Volta Trucks. Rendkívül átgondolt koncepciójú, eleve elektromos hajtásra tervezett haszonjárműveik olyan adottságokkal rendelkeztek, amelyekre a legnagyobb potenciális ügyfelek is felfigyeltek.

Csődöt jelentett a villanyteherautó-gyártás csodagyereke 1

A holttérmentes, alacsony padlós fülke, az áramvonalas kialakításból adódó, kedvező hatásfok, a szállítási szükségletekhez igazodó hatótávolság, és az a koncepció, hogy termék helyett szállítmányozási szolgáltatásként is értékesítették volna első típusukat, a Volta Zerót, már azelőtt mintegy ötezer megrendelést hozott a vállalatnak, hogy ténylegesen beindult volna a nagy volumenű sorozatgyártás.

Csődöt jelentett a villanyteherautó-gyártás csodagyereke 21

Úgy volt, hogy 2023-ban az angol, francia, spanyol, német, holland és svéd piacokon kezdik meg a kiszállítást, de közben már az észak-amerikai terjeszkedésen is dolgoztak.

Nyáron aztán csődöt jelentett akkumulátorbeszállítójuk, a Daimler érdekeltségi körébe tartozó Proterra. Az észak-amerikai Proterra, amely elektromos buszok gyártójából diverzifikált akkumulátorgyártásra, maga is nagyon gyorsan, nagyon magasra emelkedett az elektromos haszonjárművek piacán.

Csődöt jelentett a villanyteherautó-gyártás csodagyereke 22

A 2019 után gyors egymásutánban érkező, negatív piaci hatások (a gazdaság lelassulása, a félvezetőhiány, majd az infláció) azonban a tőkeerősnek tűnő Proterrát is lehetetlen helyzetbe hozták.

A következő hetekben vélhetően kiderül, mi lesz a Volta Trucks sorsa: eszközeik, technológiai tőkéjük, valamint eddig kiépített ügyfélkörük mindenképpen értéket képvisel a piacon, kérdés, hogy lesz-e vállalkozó kedvű autóipari szereplő, aki átvegye a céget, vagy egy konkurens szerzi meg a Volta Trucks maradványait, és elsüllyeszti azt, hogy saját termékeinek biztosítson piacot.

Csődöt jelentett a villanyteherautó-gyártás csodagyereke 23