A döntéshozók a jelenlegi célkitűzésnél 15 százalékkal nagyobb károsanyag-kibocsátást írtak elő a gyártók számára, ami azt jelenti, hogy az évtized végéig 45% százalékkal kell csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását. 2040-re pedig az Európai Unió immáron 90 százalékos, vagyis zéró emisszió közeli értéket ír elő.

Jó hír lehet a gyártók számára ugyanakkor, hogy a jövőben nagyobb rugalmasságot fog tanúsítani az Európai Unió az extra hosszú vagy a szokásosnál hosszabb, illetve nehezebb kamionokkal kapcsolatban. Erre azért is van szükség, mert a tesztek és a különféle kutatások igazolták, hogy a hosszabb szerelvényekkel üzemanyag, ezáltal károsanyag-kibocsátás spórolható meg.

Érdekesség, hogy a városi autóbuszok terén az Európa Tanács enyhe visszalépést tanúsított és az Európai Bizottság eredeti céljaihoz képest 2030-ra 85 százalékos károsanyag-kibocsátást írt elő, amit csak 2035-re vinnének fel teljes, azaz 100%-ra.

Ezeket a célkitűzéseket várhatóan 2027-28 között felül fogják vizsgálni, amennyiben szükséges, mert akkor már látszódni fog, hogy milyen szinten teljesülhetnek a 2030-ra előírt károsanyag-kibocsátásra vonatkozó elvárások. Az Európai Bizottságnak ugyanakkor nemcsak erre, hanem a közterületi és privát töltőállomások infrastruktúrájának fejlesztésére és kiépítésére is figyelmet kell fordítania.

A tervezetet még az Európai Parlamentnek el kell fogadnia, éppen ezért a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) abban bízik, hogy sikerül egy valamivel pragmatikusabb és életszerűbb szabályozást elfogadtatni a nehézkategóriás teherautók károsanyag-kibocsátásával kapcsolatban.

A károsanyag-kibocsátási célok drámaian megváltoztathatják a közúti áru- és személyszállítást. Jelentős hatással lehetnek a teherautók, buszok és távolsági buszok terén alkalmazott hajtásrendszerekre” – hívta fel a figyelmet Raluca Marian, az IRU EU’s ügyekért felelős jogi titkára.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint, ahhoz, hogy ez az előírt cél teljesüljön, mintegy 400 ezer zéró emissziójú  (akkumulátor-elektromos, vagy hidrogéncellás elektromos) teherautó forgalomba helyezésére van szükség az évtized végéig. A szervezet szerint szükség van továbbá legalább 50 ezer nyilvános töltő telepítésére is, beleértve 35 ezer megawatt teljesítményű töltőpont kiépítését is. A hidrogénre épülő fuvarozást jelenleg még óvatosan kezelik, ugyanis ezen a téren 700 töltőállomás felépítésével számolnak.