A zöldhullám immáron a távolsági buszokat is elérte. Az idei Busworldon két olyan újdonságot is bemutattak, amelyek akár a jövő távolságai buszai is lehetnek. Mindkét modellt olyan gyártók hozták el a kiállításra, akik nagy darabszámokban gondolkodnak.

Török-spanyol koprodukció

A Temsa kis darabszámban ugyan, de a hazai buszpiacon is jelen van a Safari-val. Igaz, ezek nagy többsége még a kétezres évek elején került Magyarországra újonnan. A török cég sokáig csak lekövette a trendeket, de most úgy néz ki, hogy vezető pozícióra tör, ugyanis olyan turistabuszról rántotta le a leplet, amellyel kapcsolatban nagyon komoly tervei vannak.

A 12,27 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,97 méter magas autóbusz (felső kép) szinte ugyanolyan utaskapacitással rendelkezik, mint egy hasonló méretekkel rendelkező dízelüzemű társa. Az újdonság 53 utas szállítására alkalmas, padlója alatt pedig 8 köbméteres csomagtér kapott helyet.

Érdekessége, hogy a Toyota 180 kW csúcsteljesítményű üzemanyagcelláját használja, amit a második tengely mögé, a busz hátsó traktusába építettek be. Ez az egység a 72,8 kilogramm összkapacitással rendelkező a tetőre szerelt hidrogén tartályokból nyeri a működéshez szükséges a 700 barra sűrített hidrogént.

Felszálltunk az első hidrogénnel hajtott távolsági buszokra 1

A hidrogéncellás Temsa vezetőtere.

Felszálltunk az első hidrogénnel hajtott távolsági buszokra 2

Éppen olyan, mint egy hagyományos turistabusz.

A 19 tonna össztömegű autóbusz mozgatásáról a Dana által fejlesztett 350 kW teljesítményű villanymotor gondoskodik. A fel nem használt, de az üzemanyagcellák által előállított áram tárolására pedig egy maximum 160 kWh kapacitású akkumulátor-csomag szolgál.

Az autóbusz egy feltöltéssel 1000 kilométer tud megtenni, ami három-négyszerese annak, mint amekkora távolsággal jelenleg egy akkumulátor-technológiás távolsági busz esetében számolhatunk. A kedvezőbb üzemanyag-felhasználás érdekében az autóbusz digitális visszapillantó tükörrel szerelték, emellett többek között olyan vezetéstámogató rendszerek állnak a sofőr rendelkezésére, mint a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, vagy a holttérfigyelő asszisztens.

Felszálltunk az első hidrogénnel hajtott távolsági buszokra 3

Ráírták a hatótávját.

A Temsa már a bemutatón megerősítette, hogy a CaetanoBusszal közösen fejlesztett autóbusz nem kísérleti alany. Ez a jármű 2025-től sorozatgyártásban fog készülni. A vállalat ugyanakkor azt tervezi, hogy a következő évtized végére már egyáltalán nem fog dízel buszt árulni, vagyis minden járműve elektromos (akkumulátor-technológiás, vagy üzemanyagcellás) lesz.

Spanyol hidrogénbusz

Még tavasszal került napvilágra egy tervezet, miszerint a spanyol Irizar egy hidrogéncellás turistabuszon töri a fejét. A leendő autóbuszról egy fantáziaképet is közzétettek. Nos, ez az újdonság már életnagyságban volt nemrég látható Brüsszelben és külsőre nem sokban különbözik a márka más turistabuszaitól. Az viszont fontos és látható különbség, hogy a hidrogéntartályok a tetőre kerültek, emiatt olyan hatást kelt, mintha egy kicsit „púpos” lenne. Na, de ennyi kompromisszum elfogadható annak érdekében, hogy tisztább és zöldebb legyen a távolsági buszközlekedés.

Felszálltunk az első hidrogénnel hajtott távolsági buszokra 4

Az Irizar vadonatúj hidrogénbusza mindent megváltoztathat.

A Temsa újdonságához hasonlóan ugyanis ez a busz is legalább 1000 kilométer tud megtenni egy feltöltéssel, 550 kilométerrel többet, mint amit még tavasszal ígértek. Az  Irizar Hydrogen i6S Efficient-re már most a márka leghatékonyabb autóbuszaként hivatkoznak a spanyolok, ami rövid idő, mindössze 20 perc alatt teljesen feltölthető.

Felszálltunk az első hidrogénnel hajtott távolsági buszokra 5

Az Irizar hidrogénbuszának műszerfala.

Felszálltunk az első hidrogénnel hajtott távolsági buszokra 6

Kellemes, világos, utastér.

A jármű hajtásáról 360 kW állandó, illetve 400 kW csúcsteljesítménnyel rendelkező elektromotor gondoskodik, ami a 200 kW teljesítményű üzemanyagcellákból, illetve a 60 kWh kapacitású akkumulátor-csomagból nyeri a működéshez szükséges áramot. Utóbbit azonban egyfajta kiegészítés gyanánt veszi igénybe olyan műveletek során, mint például a gyorsítás, vagy a lassítás során a fékezési energia visszanyerés idején. Rövid ideig tisztán elektromos üzemmódban is használható a turistabusz.

Felszálltunk az első hidrogénnel hajtott távolsági buszokra 7

A második ajtóval szemben egy szabad felület is van a kerekesszékkel utazók számára.

Ritka, hogy egy gyártó megadja, meddig nem kell hozzányúlni a hidrogéncellákhoz, de az Irizar nem kertel, állításunk szerint az egység 30 ezer működési óráig bírja anélkül, hogy szervizelni kellene. Az akkumulátorral pedig úgy számolnak, hogy az az autóbusz teljes élettartama alatt nem szorul cserére.

Egy feltöltéssel összesen 56 kilogrammnyi hidrogén tankolható bele 350 baros nyomás mellett. Az iparági információk szerint ugyanakkor az Irizar már vizsgálja egy háromtengelyes, 78 kilogrammos kapacitással rendelkező turistabusz fejlesztését.