A nagyobb német autógyártóknál szinte már gyakorlat, hogy elektromos kamionokkal igyekeznek csökkenteni az autógyártás ökológiai lábnyomát. A győri Audiban például elektromos Scania hozza-viszi az alkatrészeket, most pedig a BMW csatlakozott a logisztikában is zöldülni vágyó autógyártók táborához. A bajor cég nem is akármilyen megoldással frissítette a flottáját.
Egy úgynevezett e-pótkocsit csatoltak az egyik dízel nyerges vontatójukhoz, amelyet a Trailer Dynamics fejlesztett ki. Érdekessége, hogy egy akkumulátorcsomaggal, valamint egy e-tengellyel van felvértezve, ami működés közben rásegít a nyerges vontató dízelmotorjának munkára elindulás vagy emelkedőn való felkapaszkodás esetén.
Az e-pótkocsi valamennyi komponense a padló alatt található. A 400 vagy 600 kWh kapacitású lítiumion-vasfoszfát akkumulátorcsomag a pótkocsi tengelyei elé, a raklaptároló doboz helyére kerül, míg a töltőcsatlakozó a hátsó ajtóknál van. Az e-trailert 580 kW teljesítményű e-tengely hajtja, amely akár 13 ezer Nm nyomaték leadására is képes lenne. Teljesítményét azonban leszabályozták. Az e-pótkocsi töltését 11 kW-os AC- vagy 160 kW teljesítményű DC-töltővel lehet elvégezni.
A különleges kamiont a Münchentől északkeletre található Dingolfing környékén tesztelték, itt található ugyanis a BMW Group logisztikai központja. A szerelvény próbafutásait a cég alvállalkozója és árufuvarozási partnere, a Gahr International alkalmazottjai végezték. A kamiont hosszabb és rövidebb utak teljesítésére egyaránt használják. Regionális munkák során naponta átlagosan 250 kilométert tettek meg vele autópályán, illetve autóutakon. Ennek során azt az eredményt kapták, hogy átlagosan 45,59 százalékkal csökkent a nyerges vontató gázolaj-felhasználása.
A hosszabb fuvarokat legalább 16 tonnás terheléssel végezték Lipcse és Mamming között. Ennek során a BMW személyautók e-hajtásrendszeréhez tartozó komponenseket szállítottak. A mintegy 450 kilométeres, leginkább autópályás útvonalon hasonló, közel 48 százalékos gázolajcsökkenést regisztráltak. A minél „zöldebb” üzemeltetés érdekében teljes mértékben megújuló energiát használtak az e-pótkocsi akkumulátorainak feltöltésére. Számítások szerint ily módon évente 120 tonnányi szén-dioxiddal lehetne csökkenteni a károsanyag-kibocsátást.
Érdekesség, hogy a tesztelések során azt is kipróbálták, milyen, ha az e-pótkocsit egy villany nyergeshez kapcsolják. A Dingolfing közelében végzett próbafutások azt mutatták, hogy ily módon akár 600 kilométer is megtehető egyetlen töltéssel (a nyerges + a félpótkocsi akkumulátorainak töltésével).
Hogy mennyire tudnak elterjedni ezek a félpótkocsik, az még a jövő kérdése, hiszen relatíve kisebb terheléssel használhatók, vagyis egyelőre azon fuvarozók számára jelenthetnek előrelépést, akik eleve nem használják ki a fuvarfeladatok során egy dízelüzemű kamionnál a teljes terhelhetőséget (24-26 tonna átlagosan).