A bajor gyártó a tavalyi IAA haszonjármű-kiállításon leplezte le legújabb e-nyergesét, az eTGX-et. A modellről eddig viszonylag kevés információt lehetett tudni, a vállalat azonban most minden fontos részletet felfedett.

Eszerint az eTGX maximum hat darab NMC (nikkel-mangán-kobalt) akkumulátorral készülhet, ebből kettő a kabin alatt, négy pedig az alvázba építve kaphat helyet. Ily módon maximum 480 kWh kapacitás állhat rendelkezésre, amellyel egy feltöltéssel 800 kilométert lehet megtenni – gyártó közlése szerint. Az akkumulátor teljes egészében az MAN fejlesztése,amely azonban csak 2025-ben fog nagy volumenben készülni. Ehhez a cég nürnbergi gyárában közel 100 millió eurós fejlesztést hajtanak végre.

Új elektromos teherautókat dob piacra az MAN 1

Az elektromos hajtóegység, ami magában foglalja a villanymotort, a váltót és az invertert.

Kevesebb akksival is rendelhető az újdonság, ami akkor lehet jó, ha a jármű nem megy többet napi 250 kilométernél, de így néhány tonnával megnövelhető a teherautó teherbírása.

Az akkumulátorok töltése történhet 375 kW-os CCS-töltővel, de akár megawatt-töltővel is. Utóbbival gyorsan, mindössze fél óra alatt letudható a művelet.  Az MAN úgy számol, hogy 2030-ra az általa értékesített teherautók fele elektromos lesz 2030-ra. Ehhez viszont Németországban legalább négyezer, Európában pedig legalább 50 ezer megawatt töltőre lenne szükség az évtized végéig.

A jármű hajtásáról központi aszinkron villanymotor gondoskodik, amely többféle teljesítményszinten érhető el. A jövendőbeli megrendelők 333 lóerős (254 kW), 449 lóerős (330 kW) vagy 544 lóerős (400 kW) változatok közül választhatják ki a fuvarfeladataikhoz legjobban illeszkedőt. Mindez azt jelenti, hogy nyomaték terén a dízellel azonos szintet képviseli az eTGX  (800 Nm, 1150 Nm vagy 1250 Nm). A villanymotorhoz kettő, illetve négyfokozatú váltó csatlakozhat.

Új elektromos teherautókat dob piacra az MAN 2

Az eTGS forgalmazása is elindul.

 Az MAN Truck&Bus eddig 600 foglalást kapott erre az eTGX-re. Ebből az első 200 darab már jövőre a megrendelőkhöz kerül. Az előszériás gyártás után pedig 2025-ben elkezdődhet a modell sorozatgyártása. A TGX mellett az alapvetően regionális áruszállításra szánt TGS is rendelhető lesz e-hajtásrendszerrel, azaz nemcsak a távolsági, hanem a disztribúciós fuvarozási igényeket is ki tudja így elégíteni elektromos hajtású járművekkel.