Teljesen érthető, hogy a Mercedes-Benz ráfeküdt a hidrogéncellás hajtásra, hiszen egyrészt a Hyundai személyében már európai versenytársa is van ezen a téren, másfelől pedig csak Németországban 91 nyilvános hidrogéntöltő állomás található. Igaz, tavaly még 95 darab volt, tehát valamiféle csökkenés volt tapasztalható. Ez azonban valószínűleg csak átmeneti.
A stuttgarti székhelyű vállalat már 2020-ban bemutatta a hidrogéncellás Actrossal kapcsolatos terveit, de a prototípus csak a 2022-es hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon volt látható. Azóta leginkább tesztpályán tesztelték, de most újabb szintet léphet a GenH2 nyerges fejlesztési szakasza. A Mercedes-Benz Trucks ugyanis bejelentette, hogy jövőre olyan tesztprogramot indít, amely már magában foglalja a közúti próbafutásokat is. Sőt, ebben a programban ráadásul valós körülmények között végezhetnek regionális, illetve távolsági fuvarozást az Actros GenH2-es nyergesek.
A vállalat sajtóközleménye szerint 2024 közepétől fogva többek között az Amazon, az Air Products, az INEOS, a Holcim, továbbá a Wiedmann & Winz fogja tesztelni a prototípusokat. Ez egyelőre szám szerint öt darab GenH2-est jelent, amelyeket Wörth am Reinben, illetve Duisburg közelében fognak tankolni folyékony hidrogénnel.
Ezt, az úgynevezett sLH2-technológiára épülő töltést a stuttgarti gyártó a Lindével közösen fejlesztette ki. A betűszóban található „s” betű a subcooled, azaz „túlhűtött” szóra utal. Ezzel a technikával egy hidrogéncellás teherautó körülbelül 10-15 perc alatt teljesen feltölthető.
A Mercedes-Benz Actros GenH2 40 tonnás össztömegre van hitelesítve, amelyből körülbelül 25 tonna tekinthető hasznos teherbírásnak. Magát a vontatót két darab, egyenként 150 kW-os üzemanyagcellával látták el, de be van építve egy 70 kWh kapacitású akkumulátor is, hogy eltárolja az üzemanyagcella által megtermelt, de fel nem használt energiát. A nyerges hajtásáról két elektromos villanymotor gondosokodik, amelyek összesen 460 kW folyamatos és 660 kW csúcsteljesítmény leadására képesek.
Az üzemanyagcellák munkáját támogatja továbbá a két darab, rozsdamentes, egyenként 44 kilogrammos kapacitással bíró hidrogéntartály is. Hogy pontosan mennyi így a hatótávja, az még a jövő zenéje, annyi bizonyos, hogy szeptemberben a Mercedes-Benznek már sikerült bizonyítania, hogy egy feltöltéssel akár 1047 kilométeres hatótáv is kihozható ily módon az Actros GenH2-esből. Ez pedig már olyan szám, amire minden bizonnyal minden olyan üzemeltető felkapja a fejét, aki a dízelt szeretné elhagyni a közeli jövőben.