Két évvel ezelőtt mutatkozott be a DAF XG+, ez volt az első modell, amely kihasználta az EU tágasabb fülkékre vonatkozó szabályozását. A sikert jól mutatja, hogy az értékesítés kezdete után egy évvel rekordévet zárt mintegy 56 ezer teherautóval a gyártó. Ebből a sikerből az XG+, az XG, az XF és a CF modellek is kivették a részüket. A DAF a vadonatúj termékcsaládja révén hat piacon, köztük Magyarországon is piacvezető volt 2022-ben, és úgy tűnik, hogy az idei évben sem lesz gondja ezzel a pozícióval idehaza. De vajon minek köszönhető ez a siker?

Az XG+ egy rövid teszt erejéig hazánkban járt, a Vezess is kipróbálta. Szerkesztőségünkhöz egy 480 FT típusú, fullextrás változat érkezett, látványos, a DAF demóflottájára jellemző, fénylő arany metálfényezéssel.

Ez lehet most a kamionsofőrök álma? 1

Külső

A külső megjelenést illetően az XG+ dizájnja még mindig nem fakult meg. A pajzsszerű, nagy lamellákkal ellátott hűtőmaszk, a mélyen ülő, aszimmetrikus LED-es fényszórók, továbbá a keskeny lökhárító jól megkülönböztethetővé teszi a DAF XG+-t a konkurenciától. Digitális visszapillantó tükrökkel kecsesebbnek hat a szerelvény, ráadásul a gyártó szerint ezek használatával 1,4 százalékkal csökkenhet a vonató üzemanyag-felhasználása. Részletmegoldásainak és élmentes széleinek köszönhetően összességében a vontató egészen áramvonalasnak hat, miközben azért egy téglatest.

Ez lehet most a kamionsofőrök álma? 53

Dizájnszempontból teljesen trenddiktáló lett.

A színre fújt lökhárító, illetve a karosszéria színével megegyező kilincs prémiummegjelenést kölcsönöz a modellnek, míg a széles, csúszásmentesített acéllépcsők kényelmes feljutást tesznek lehetővé a kabinba. Úgy tűnik, mintha a DAF ihletett merített volna egy skandináv versenytársától, de úgy, hogy közben kialakította új, elegáns és korszerű formanyelvét, amelyet azóta már a közepes teherbírású modellek is megkaptak.

Feltűnő lehet még, hogy az elődhöz képest jóval nagyobb szélvédővel készül az XG. Érdekesség, hogy ennek tisztításához nem áll rendelkezésre a homlokfalból kihajtható lépcső. Ha a pihenő során a sofőr szeretné letakarítani, akkor egy teleszkópos, gyári eszközzel végezheti ezt el. Hogy ez mennyivel kényelmesebb vagy hatékonyabb, azt döntse el mindenki saját ízlése szerint.

Ez lehet most a kamionsofőrök álma? 54

A szélvédő takarítását így lehet elvégezni.

Az új dizájn révén 19 százalékkal sikerült javítani a DAF nyerges vonatók aerodinamikai teljesítményét, ami az üzemanyag-felhasználásra is kedvező hatással volt.

Belső

A DAF XG+ teljes mértékben a csúcsot képviseli a gyártó kabinkínálatában. Felszálláskor jó, ha az ember igénybe veszi az ajtóban két oldalon található kapaszkodósíneket, mert a távolsági nyergesek között a belépőszintnek tekinthető XF-hez képest az XG+ padlója 120 mm-rel magasabban van. A könnyebb beszállást segíti az is, hogy a kormánykerék parkolóhelyzetben rögzíthető.

A maga 2,2 méteres belmagasságával, 2,69 méteres fülkehosszával és 12,5 m3-es térfogatával ez tekinthető a legtágasabb DAF-fülkének, de még a versenytársak között is kiemelkedőnek számít. Ennek köszönhetően jócskán akad hely ahhoz, hogy a sofőr elrejtse a személyes holmijait. A szélvédő felett háromrészes szekrény kapott helyet, amelynek középső traktusában beépíthető kávéfőző vagy mikrohullámú sütő is elfér.

Ez lehet most a kamionsofőrök álma? 55

A kormánykerék fogása kellemes és prémiumhatást kelt.

A belső tér kialakítása jól átgondolt koncepció mentén történt: az iratok a műszerfal középső részéből kihúzható fiókban rejthetők el és ugyanitt egy kihúzható, nagy méretű asztallap is rendelkezésre áll. A kamionsofőr a sofőrágyon ülve is megvacsorázhat. A 150 mm vastag matrac magassága az elektronikus szabályozás révén könnyedén állítható, így a kamionvezető akkor is ideális pozícióban pihenhet, ha mondjuk a terepviszonyokból eredően a fülke nem teljesen vízszintesen áll.

A rövidebb szünetek eltöltésében segít az akár 110 fokban beforgatható, állítható háttámlával ellátott utasülés. Ez, a „váltósofőr” helynek is nevezett ülőalkalmatosság akár felhajtható üléstámlával is kérhető. Ez növeli a szabad mozgást a fülkében. Opcionálisan pedig lehajtható fejtámlával is kérhető, amit praktikusan asztallá lehet alakítani. Így egy, a hálóhelyről könnyen elérhető felületet kap pluszban az ember.

Ez lehet most a kamionsofőrök álma? 56

De akár ilyenné is varázsolható néhány perc leforgása alatt.

Ma már elképzelhetetlen egy távolsági nyerges vontató hűtőláda nélkül, amely itt a sofőrágy alatt kapott helyet. Ugyanitt kívülről elérhető tárolórekeszek is rendelkezésre állnak. Érdemes kiemelni még az új automatikus hőmérséklet-szabályozó rendszert, amely ennél a modellnél az alapfelszereltség része, de ha valaki szeretné, akkor teljesen automatikus klímavezérlő rendszert is kérhet hozzá.

A teljesen beépített álló légkondicionálás egy új funkció, amely opcionálisan érhető el az XG+ modelleken, és a fülke belterének automatikus hűtését vagy fűtését biztosítja vezetés közben és álló helyzetben.

Technika

A fülke alatt a Paccar MX-13-as 483 lóerős, dízel erőforrása dolgozik, amelyhez 12 sebességes TraXon automata váltó csatlakozik. Az erőforrás sajátossága, hogy az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás érdekében nagyobb nyomatékot ad le alacsony fordulatszámon a legmagasabb fokozatban. Ez azt jelenti, hogy mindössze 900-1125 percenkénti fordulatszámnál már el tudja érni a 2500 Nm-es csúcsnyomatékot működés közben.

Ez lehet most a kamionsofőrök álma? 57

A műszeregység is teljesen digitális.

Az TraXon 12TX2210 DD típusú automata váltó a gyártó közlése szerint képes a motor nyomatékát gyakorlatilag veszteség nélkül átadni a hajtott tengelynek. A különösen nagy átfogású fokozatkiosztás utazósebességnél alacsony motorfordulatszámot, míg alacsony fokozatokban agilis érzékenységet biztosít. Az erőforráshoz külön rendelhető erőteljes Engine Brake, más néven a dekompressziós fék, amelynek az a szerepe, hogy stabil vezethetőséget nyújtson a hosszú lejtőkön való gurulásoknál és csökkentse a fékbetétek kopását.

12 colos digitális műszeregységről tudja leolvasni a legfontosabb adatokat a sofőr. Ennek grafikai megjelenítése (klasszikus vagy modern stílus) változtatható a kormánykeréken található forgatógomb segítségével. A kormánykeréktől jobbra egy 10 colos, színes kijelző található, amely opcionálisan rendelhető. Ez többek között olyan funkciókat biztosít, mint a telefon tükrözése, információs és szórakoztató elemek, illetve navigáció.

Ez lehet most a kamionsofőrök álma? 58

A digitális visszapillantó tükrök többet mutatnak meg a kamion környezetéből.

A DAF Infotainment System három változatban érhető el: Standard, Luxury és Exclusive, amelyek olyan funkciókat kínálnak mint a digitális rádió, a streamingszolgáltatások, a navigáció, a kameranézetek, illetve a DAF Connect és más külső alkalmazások használata.

Vezetés

A próba során a DAF XG+ az M0-s északi részén csatlakozott be a nyüzsgő hazai áruszállítás világába. A közel teljes terheléssel, vagyis legalább 39,5 tonnás össztömegben közlekedő kamion gond nélkül vette fel a forgalom ritmusát és erőlködés nélkül küzdötte le az emelkedőket. Közben alig lehet hallani a motor hangját utazósebességnél.

A digitális visszapillantók tűpontos képét az A oszlopokon lévő kijelzők tisztán adják vissza, de ehhez előtte be kell hangolni őket. A jobb és bal oldalon egyaránt megtalálható kijelző kék vonalát érdemes mindig pontosan a félpótkocsi végéhez igazítani. Ebben segítségünkre lehet egy piros bója is akár. Menet közben ugyanis három csík segíti a sofőrt a pontos távolságok felmérésében.

A piros vonal a félpótkocsi végét mutatja, a másik két sárga vonal pedig a félpótkocsi mögött lévő távolságot. Ez segíti a sofőrt abban, hogy biztonságosan válthasson sávot, illetve, hogy precízen és pontosan tudjon a rámpára tolatni. A digitális visszapillantó legfontosabb előnye ugyanakkor az, hogy kanyarodás közben folyamatosan követi a pótkocsit.

Ez lehet most a kamionsofőrök álma? 59

A központi kijelzőn navigáció jeleníthető meg.

Ami talán egy kicsit szokatlan, hogy a rögzítőfék még nem elektronikus, így nem automatikus, ennek kezeléséről nem szabad megfeledkezni elinduláskor vagy megálláskor. Pozitívum ugyanakkor, hogy van egy olyan opció ebben a nyergesben, ami lehetővé teszi, hogy a sofőr letesztelje, hogy valóban jól van-e csatlakoztatva a félpótkocsi. Sajnos korábban már lehetett arról olvasni a médiában, hogy akadt olyan gépjárművezető, akinek nem sikerült jól csatlakoztatni a félpótot, ami később egy körforgalomban elszabadult. Az ilyen és ehhez hasonló baleseteket segít elkerülni ez a megoldás.

Ez lehet most a kamionsofőrök álma? 60

Jól áll ez a félpótkocsi neki, de a szériaváltozatok nem ilyenekkel készülnek.

A DAF XG+ korszerű, fejlett és erős nyerges vontatónak számít, amely kimagasló ergonómiájával és komfortos fülkéjével prémium-munkakörnyezetet biztosít az országhatárokat átszelő kamionsofőrök számára. Előrelátó vezetéssel átlagfogyasztása 24 l/100 km körül alakul, ami jó értéknek számít ebben a szegmensben. Sokáig a fuvarozók és a gépjárművezetők kedvence lehet.