Két évvel ezelőtt mutatkozott be a DAF XG+, ez volt az első modell, amely kihasználta az EU tágasabb fülkékre vonatkozó szabályozását. A sikert jól mutatja, hogy az értékesítés kezdete után egy évvel rekordévet zárt mintegy 56 ezer teherautóval a gyártó. Ebből a sikerből az XG+, az XG, az XF és a CF modellek is kivették a részüket. A DAF a vadonatúj termékcsaládja révén hat piacon, köztük Magyarországon is piacvezető volt 2022-ben, és úgy tűnik, hogy az idei évben sem lesz gondja ezzel a pozícióval idehaza. De vajon minek köszönhető ez a siker?
Az XG+ egy rövid teszt erejéig hazánkban járt, a Vezess is kipróbálta. Szerkesztőségünkhöz egy 480 FT típusú, fullextrás változat érkezett, látványos, a DAF demóflottájára jellemző, fénylő arany metálfényezéssel.
Külső
A külső megjelenést illetően az XG+ dizájnja még mindig nem fakult meg. A pajzsszerű, nagy lamellákkal ellátott hűtőmaszk, a mélyen ülő, aszimmetrikus LED-es fényszórók, továbbá a keskeny lökhárító jól megkülönböztethetővé teszi a DAF XG+-t a konkurenciától. Digitális visszapillantó tükrökkel kecsesebbnek hat a szerelvény, ráadásul a gyártó szerint ezek használatával 1,4 százalékkal csökkenhet a vonató üzemanyag-felhasználása. Részletmegoldásainak és élmentes széleinek köszönhetően összességében a vontató egészen áramvonalasnak hat, miközben azért egy téglatest.
A színre fújt lökhárító, illetve a karosszéria színével megegyező kilincs prémiummegjelenést kölcsönöz a modellnek, míg a széles, csúszásmentesített acéllépcsők kényelmes feljutást tesznek lehetővé a kabinba. Úgy tűnik, mintha a DAF ihletett merített volna egy skandináv versenytársától, de úgy, hogy közben kialakította új, elegáns és korszerű formanyelvét, amelyet azóta már a közepes teherbírású modellek is megkaptak.
Feltűnő lehet még, hogy az elődhöz képest jóval nagyobb szélvédővel készül az XG. Érdekesség, hogy ennek tisztításához nem áll rendelkezésre a homlokfalból kihajtható lépcső. Ha a pihenő során a sofőr szeretné letakarítani, akkor egy teleszkópos, gyári eszközzel végezheti ezt el. Hogy ez mennyivel kényelmesebb vagy hatékonyabb, azt döntse el mindenki saját ízlése szerint.
Az új dizájn révén 19 százalékkal sikerült javítani a DAF nyerges vonatók aerodinamikai teljesítményét, ami az üzemanyag-felhasználásra is kedvező hatással volt.
Belső
A DAF XG+ teljes mértékben a csúcsot képviseli a gyártó kabinkínálatában. Felszálláskor jó, ha az ember igénybe veszi az ajtóban két oldalon található kapaszkodósíneket, mert a távolsági nyergesek között a belépőszintnek tekinthető XF-hez képest az XG+ padlója 120 mm-rel magasabban van. A könnyebb beszállást segíti az is, hogy a kormánykerék parkolóhelyzetben rögzíthető.
A maga 2,2 méteres belmagasságával, 2,69 méteres fülkehosszával és 12,5 m3-es térfogatával ez tekinthető a legtágasabb DAF-fülkének, de még a versenytársak között is kiemelkedőnek számít. Ennek köszönhetően jócskán akad hely ahhoz, hogy a sofőr elrejtse a személyes holmijait. A szélvédő felett háromrészes szekrény kapott helyet, amelynek középső traktusában beépíthető kávéfőző vagy mikrohullámú sütő is elfér.
A belső tér kialakítása jól átgondolt koncepció mentén történt: az iratok a műszerfal középső részéből kihúzható fiókban rejthetők el és ugyanitt egy kihúzható, nagy méretű asztallap is rendelkezésre áll. A kamionsofőr a sofőrágyon ülve is megvacsorázhat. A 150 mm vastag matrac magassága az elektronikus szabályozás révén könnyedén állítható, így a kamionvezető akkor is ideális pozícióban pihenhet, ha mondjuk a terepviszonyokból eredően a fülke nem teljesen vízszintesen áll.
A rövidebb szünetek eltöltésében segít az akár 110 fokban beforgatható, állítható háttámlával ellátott utasülés. Ez, a „váltósofőr” helynek is nevezett ülőalkalmatosság akár felhajtható üléstámlával is kérhető. Ez növeli a szabad mozgást a fülkében. Opcionálisan pedig lehajtható fejtámlával is kérhető, amit praktikusan asztallá lehet alakítani. Így egy, a hálóhelyről könnyen elérhető felületet kap pluszban az ember.
Ma már elképzelhetetlen egy távolsági nyerges vontató hűtőláda nélkül, amely itt a sofőrágy alatt kapott helyet. Ugyanitt kívülről elérhető tárolórekeszek is rendelkezésre állnak. Érdemes kiemelni még az új automatikus hőmérséklet-szabályozó rendszert, amely ennél a modellnél az alapfelszereltség része, de ha valaki szeretné, akkor teljesen automatikus klímavezérlő rendszert is kérhet hozzá.
A teljesen beépített álló légkondicionálás egy új funkció, amely opcionálisan érhető el az XG+ modelleken, és a fülke belterének automatikus hűtését vagy fűtését biztosítja vezetés közben és álló helyzetben.
Technika
A fülke alatt a Paccar MX-13-as 483 lóerős, dízel erőforrása dolgozik, amelyhez 12 sebességes TraXon automata váltó csatlakozik. Az erőforrás sajátossága, hogy az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás érdekében nagyobb nyomatékot ad le alacsony fordulatszámon a legmagasabb fokozatban. Ez azt jelenti, hogy mindössze 900-1125 percenkénti fordulatszámnál már el tudja érni a 2500 Nm-es csúcsnyomatékot működés közben.
Az TraXon 12TX2210 DD típusú automata váltó a gyártó közlése szerint képes a motor nyomatékát gyakorlatilag veszteség nélkül átadni a hajtott tengelynek. A különösen nagy átfogású fokozatkiosztás utazósebességnél alacsony motorfordulatszámot, míg alacsony fokozatokban agilis érzékenységet biztosít. Az erőforráshoz külön rendelhető erőteljes Engine Brake, más néven a dekompressziós fék, amelynek az a szerepe, hogy stabil vezethetőséget nyújtson a hosszú lejtőkön való gurulásoknál és csökkentse a fékbetétek kopását.
12 colos digitális műszeregységről tudja leolvasni a legfontosabb adatokat a sofőr. Ennek grafikai megjelenítése (klasszikus vagy modern stílus) változtatható a kormánykeréken található forgatógomb segítségével. A kormánykeréktől jobbra egy 10 colos, színes kijelző található, amely opcionálisan rendelhető. Ez többek között olyan funkciókat biztosít, mint a telefon tükrözése, információs és szórakoztató elemek, illetve navigáció.
A DAF Infotainment System három változatban érhető el: Standard, Luxury és Exclusive, amelyek olyan funkciókat kínálnak mint a digitális rádió, a streamingszolgáltatások, a navigáció, a kameranézetek, illetve a DAF Connect és más külső alkalmazások használata.
Vezetés
A próba során a DAF XG+ az M0-s északi részén csatlakozott be a nyüzsgő hazai áruszállítás világába. A közel teljes terheléssel, vagyis legalább 39,5 tonnás össztömegben közlekedő kamion gond nélkül vette fel a forgalom ritmusát és erőlködés nélkül küzdötte le az emelkedőket. Közben alig lehet hallani a motor hangját utazósebességnél.
A digitális visszapillantók tűpontos képét az A oszlopokon lévő kijelzők tisztán adják vissza, de ehhez előtte be kell hangolni őket. A jobb és bal oldalon egyaránt megtalálható kijelző kék vonalát érdemes mindig pontosan a félpótkocsi végéhez igazítani. Ebben segítségünkre lehet egy piros bója is akár. Menet közben ugyanis három csík segíti a sofőrt a pontos távolságok felmérésében.
A piros vonal a félpótkocsi végét mutatja, a másik két sárga vonal pedig a félpótkocsi mögött lévő távolságot. Ez segíti a sofőrt abban, hogy biztonságosan válthasson sávot, illetve, hogy precízen és pontosan tudjon a rámpára tolatni. A digitális visszapillantó legfontosabb előnye ugyanakkor az, hogy kanyarodás közben folyamatosan követi a pótkocsit.
Ami talán egy kicsit szokatlan, hogy a rögzítőfék még nem elektronikus, így nem automatikus, ennek kezeléséről nem szabad megfeledkezni elinduláskor vagy megálláskor. Pozitívum ugyanakkor, hogy van egy olyan opció ebben a nyergesben, ami lehetővé teszi, hogy a sofőr letesztelje, hogy valóban jól van-e csatlakoztatva a félpótkocsi. Sajnos korábban már lehetett arról olvasni a médiában, hogy akadt olyan gépjárművezető, akinek nem sikerült jól csatlakoztatni a félpótot, ami később egy körforgalomban elszabadult. Az ilyen és ehhez hasonló baleseteket segít elkerülni ez a megoldás.
A DAF XG+ korszerű, fejlett és erős nyerges vontatónak számít, amely kimagasló ergonómiájával és komfortos fülkéjével prémium-munkakörnyezetet biztosít az országhatárokat átszelő kamionsofőrök számára. Előrelátó vezetéssel átlagfogyasztása 24 l/100 km körül alakul, ami jó értéknek számít ebben a szegmensben. Sokáig a fuvarozók és a gépjárművezetők kedvence lehet.