Az indiai kormányzat azon dolgozik, hogy több mint 800 ezer dízel buszt cseréljen le, túlnyomó részben elektromosra – adta hírül az Inditimes.com. A tervek szerint a következő hat évben az úton lévő, még belső égésű motorral közlekedő buszok egyharmadát cserélnék tisztán elektromosra. Ezzel India az e-mobilitás csúcsára küzdhetné fel magát, mivel Kínában tavaly 138 ezer, Európában pedig 4 ezer elektromos autóbuszt adtak el.Vagyis érdemben csak Kína tud hasonló ütemű változásokat felmutatni a lakosságarányhoz viszonyítva.

A tervezet szerint nem elsősorban az állami kézben lévő szolgáltatóknak kedveznének. A fent említett mennyiségből 200 ezer elektromos busz kerülne csak az állami közlekedési társaságokhoz, míg legalább 550 ezer darab a privát szolgáltatók flottájába kerülne. 50 ezer e-busz pedig a gyermekeket szállító iskolabuszok cseréjét szolgálná 2030-ig.

Azt várják ettől a lépéstől, hogy jelentős mértékben csökkenhet Indiában a városi szmog. Erre szükség is lenne, mivel az ország jelenleg a nyolcadik helyen található a legszennyezettebb levegőjű államok listáján (PM2,5  részecske alapján) a 2022-es adatok szerint. Igaz, ezen a téren India 2018-óta folyamatosan javuló tendenciát mutat, Kínához hasonlóan.

Indiában a jelenlegi helyzet azonban még mindig nem túl rózsás. Ott ugyanis alig 4 ezer elektromos busz közlekedik az utakon és a buszpark jelentős része, mintegy 2,3 millió jármű dízel, illetve CNG-hajtású. Fontos megjegyezni, hogy ebből a mennyiségből jelenleg csak mindössze 140 ezer darab van állami kézben. Vagyis az indiai kabinetnek olyan programokat kell indítania, amelyben privát szolgáltatókat támogatnak elektromos buszbeszerzések terén.

A tervezet szeretné elősegíteni az indiai elektromos buszgyártás, valamint az ottani töltő infrastruktúra fejlesztését is. Ebben minden bizonnyal fontos szerep hárul majd a Tata Motors-ra, amely legalább 600 elektromos buszt értékesített már odahaza, valamint az Ashok Leylandra, amely egy évvel ezelőtt mutatta be emeletes elektromos autóbuszát.