2020-ban mutatkozott be, de még mindig kuriózumnak számít a Volkswagen dél-amerikai leányvállalata (Volkswagen Caminhões e Ônibus)  által gyártott és fejlesztett autóbusz, a Volksbus 22.820 ODS. Ez az autóbusz minden olyan technikai megoldást felvonultat, amelyet az európai buszgyártók már jó ideje nem alkalmaznak a városi személyszállításra szánt buszoknál. Ezek közé tartozik az orrmotor, a fronthajtás, valamint a kormányzott elülső ikertengely. A Volksbus 22.280 ODS modell minden szempontból csemege lehet a buszrajongók számára.

Az autóbusz 15 méter hosszú és a német gyártó elsősorban azon üzemeltetők számára fejlesztette ki, akik 12, illetve 13 méteres buszokat használnak és adott esetben szívesen növelnék járműparkjuk kapacitását, de nem csuklós buszokkal, hanem inkább hosszabb szóló autóbuszokkal.

Mivel jóval hosszabb, mint egy normál városi busz, tengelytávolsága ennek megfelelően nagy, hiszen ha a második és a harmadik tengely közötti távolságot nézzük, akkor 6,3 méteres távolságról beszélhetünk. Mire jó akkor a plusz egy tengely a busz első felében? Nos, az „extra” kormányozható tengely leginkább jobb fordulási tulajdonságokat, kisebb gumiabroncs kopást, illetve nagyobb terhelést tesz lehetővé, mivel a három tengely közül csak egy hajtott (6×2-es kerékképlet).

Szokatlan megoldásokat vonultat fel ez a busz 1

A fronthajtást alkalmazó buszoknál egy esetleges vizes úton történő megcsúszásnál kevésbé hajlamos kitörni a jármű hátulja. Ha ez mégis megtörténne, akkor is inkább a busz orrát „tolná”, vagyis szimplán alul kormányozottá válna. Európában mindezt az elektronikus menetstabilizáló, vagyis az ESP hivatott megoldani, amely kötelező szériafelszerelés minden busznál. Ebben a Volksbusban azonban nincs ilyen és a műszaki adatlap szerint mindössze csak ABS-szel és elektronikus fékerőelosztóval (EBD)  van ellátva.

Az autóbusz hajtásáról az első kerekek közé szerelt MAN D0836 típusú dízelmotor gondoskodik, amely 2300 percenkénti fordulatszám mellett 280 lóerős teljesítmény leadására képes. Ez az erőforrás számunkra is ismerős lehet, hiszen az európai piacra készült NABI Siriusban éppen egy ilyen dolgozott. A Common Rail befecskendezést használó motorhoz egy 6+1 fokozatú ZF-gyártmányú manuális váltó csatlakozik. Hogy vajon mennyire van hatással a vezetői környezetre a motor rezonanciája, azt nehéz megmondani egy prospektusból, de annyi biztos, hogy ez a busz maximum 90 km/órás sebességgel képes repeszteni.

Érdekesség, hogy a trambuszos kialakítás miatt a háromajtós busz nem alacsonypadlós. Padlómagassága nagyjából ott van, mint anno egy Ikarus 415-ösnek. Fedélzetén 40 ülő- és 74 állóhely, valamint egy kerekesszékkel közlekedőknek fenntartott hely áll rendelkezésre. A három tengelynek köszönhetően az autóbusz 22 tonnás össztömeggel büszkélkedhet. Az már csak hab a tortán, hogy nem ragasztott oldalüvegekkel, hanem sima gumiágyas oldalablakokkal készül. A Volksbus tehát mindenben figyelt arra, hogy egy olcsó és megfizethető buszt kínáljon az ottani üzemeltetőknek.

Nemcsak normál, hanem BRT-üzemre alkalmas változat is készült belőle. Ezeket tavaly állították forgalomba Brazíliában. Fontos ismertetőjegyük, hogy mindkét oldalon vannak ajtajaik.

Az autóbusz az alábbi rövid videóban tekinthető meg működés közben.