Tavaly 3009 új traktort helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 32,5 százalékkal marad el a 2022-ben regisztrált 4457-es darabszámtól. Elsősorban a gabonapiaci helyzet és kedvezőtlen általános gazdasági környezet okozta a visszaesést, melynek mértéke a 2022-es rekordév adataihoz képest ennyire szembetűnő: 2021 átlagosnak mondható forgalmától 8 százalékkal marad el – olvasható az Agroinform.hu elemzésében.
A 2022-es év kiugró eredményeit az okozta, hogy a koronavírus okozta szállítási nehézségeket maga mögött hagyta a piac, magukra találtak a szállítási láncok, és ezt a felívelést tovább erősítették az ekkoriban meghirdetett pályázati lehetőségek is. A terményárak drasztikus csökkenése, az infláció miatt bekövetkező kényszerű gyártói áremelések, valamint a kedvezőtlen kamatkörnyezetben jelentősen romló finanszírozási lehetőségek azonban 2023-ban éles fordulatot hoztak.
A megrendelések fokozatos kifuttatása miatt márciusig még aktív maradt az új traktorok piaca, ezt követően azonban törvényszerűen bekövetkezett a máig tartó visszaesés. A gabonahelyzet óvatosabbá tette a gazdákat, egy beruházási döntés ma még azokban a gazdaságokban is átgondoltabb és lassabb folyamattá vált, amelyek képesek megfinanszírozni az új gépeket.
A traktormárkák közötti versenyben a John Deere tavaly 635 traktort adott el a DataHouse által közzétett forgalomba helyezési adatok szerint, ami a piac 21,1 százalékát jelenti. A 2022-es negyedik helyről a másodikra ugrott a Claas, amely tavaly a forgalom 13,6 százalékát biztosította. A New Holland stabilan tartja 10 százalékos részesedését, amely 2023-ban a harmadik helyre volt elegendő. A magyar piacra az elmúlt években betörő indiai Solis-Sonalika traktorok részesedése idén is elérte a 9 százalékot. A lista további helyein a Fendt, a Case IH és a Massey Ferguson márkákat találjuk.