Az elektrifikált autópályák egyik legfontosabb előnye, hogy helyben teszik elérhetővé az elektromos áramot a hibrid teherautók számára, így azok hosszabb távokat képesek megtenni full elektromos üzemmódban, ami kisebb zaj- és károsanyag-kibocsátással jár. A technológia ellenzői szerint ugyanakkor az autópályák villanyosítása sok pénzt emészt fel.

A Scania már a kezdetek óta részt vesz ebben az úttörő projektben, ami jelenleg Németországban keresi a helyét az alternatív megoldások között. Hogy tényleg fajsúlyos lesz-e ez a hajtás a jövőben, arról még korai lenne beszélni. Csak egy dolog biztos: a Scania leszállította az utolsó két darab pantográfos teherautót Németországba. Mint ismeretes, a svéd vállalathoz korábban 22 darab áramszedős teherautóra és nyerges vontatóra érkezett megrendelés, hogy aztán azokat az elektrifikált útrendszerekben (ERS) teszteljék Németországban.

Az egyik új teherautót a DHL vette át, amely új szereplőnek számít ebben a történetben. A világ egyik legnagyobb logisztikai szolgáltatójának új 25P típusú elektromos teherautója Reinfeld és Lübeck között fog közlekedni, futásteljesítménye meghaladja majd a napi 80 kilométert. A teherautóval várhatóan csomagokat és leveleket fognak szállítani három különböző elosztó központba, Hamburg és Lübeck környékén.

Az újdonság kilenc darab akkumulátorral van ellátva, így a rendelkezésre álló kapacitás eléri a 297 kWh-ot. A teherautó egy feltöltéssel 250 kilométert tud megtenni. Fontos azonban megjegyezni, hogy a szóban forgó öt kilométer hosszú tesztútvonalon annyi töltést tud  összeszedni, ami plusz 10-12 kilométert tesz hozzá az aktuális hatótávhoz„- árulta el Stefan Ziegert, a Scania németországi képviseletének fenntartható megoldásokért felelős szakértője.

Az ERS-technológiás Scania teherautók fontosabb műszaki jellemzői közé tartoznak, hogy alapvetően a vállalat hibrid platformjaira épülnek. Menet közben átlagosan 200 vagy 400 kW teljesítményt vesznek fel, amelynek egy része (körülbelül 100 kW) az akkumulátorok töltésére megy, másik részét pedig felhasználja a hajtásrendszer. Olyan technológiát alkalmaznak, ami lehetővé teszi az áramszedő csatlakoztatását, illetve leválasztását 90 km/órás sebességig.

Az ERS-technológiás teherautók tesztjét 2019-ben indították el a Német Gazdasági és Klímavédelemért Felelős Minisztérium finanszírozásával. Jelenleg három különböző helyen tesztelnek ilyen teherautókat Németországban.

2019-ben az A1-es autópályán, Lübeck közelében nyílt meg egy villanyosított szakasz, ahol öt darab Scania teherautót tesztelnek. 2021-ben a B462-es sztrádán, Baden-Württembergnél nyitottak meg egy újabb szakaszt, majd tavaly ismét bővült a hálózat Darmstadt és Frankfurt között egy körülbelül 7 kilométeres villanyosított teherautó sávval.