Az útdíjrendelet tavalyi módosítása alapján az autóbuszok február 1-től kerültek volna ki az időtartam alapú, e-matricás rendszerből, a teherautókhoz hasonlóan használatarányosan fizettek volna az utak használatáért. Az érdekképviseletek közbenjárására azonban további változtatásokat kezdeményeztek, ezért két hónap haladékot adtak a buszoknak.

Április 1-ig új díjstruktúrát dolgoznak ki: az 5 tonna alatti és az 5 tonna feletti járműveket külön kategóriára bontják, és várhatóan kevesebbet kell majd a kisebb személyszállító járművekért fizetni, mint azt eredetileg tervezték. A január 31-én lejáró éves autópálya-matricák helyett természetesen újat kell majd venni erre a két hónapra.

Ami viszont nem változik: az új rendszer szerint már nemcsak a gyorsforgalmi, hanem a főutak (jellemzően az egy és két számjegyű főutak) használatáért is fizetniük kell a 9 főnél nagyobb személyszállító járműveknek, mégpedig annál többet, minél nagyobb a kibocsátott szennyezés.

A legnagyobb buszos tapasztalattal rendelkező, útdíjbevallási közreműködő i-Cell azt tanácsolja a vállalkozóknak, hogy a két hónapos haladékot használják a fedélzeti eszközök mielőbbi beszerzésére, mivel januárra már hiány alakult ki a piacon.