Jelentős ütemben, 53 százalékkal bővült az európai elektromos buszpiac – derül ki a Sustainable Bus elemzéséből, amely a 27 uniós tagállam, valamint Norvégia, Svájc és Izland adatait gyűjtötte össze.
A portál a hollandiai székhelyű Chatrou CME Solutions tanácsadó cég adatainak felhasználásával megállapította, hogy tavaly 6354 darab elektromos buszt értékesítettek Európában (akkumulátor-elektromos és hidrogéncellás együttesen). A növekedés indikátora minden bizonnyal a városi buszok szegmense volt, mert ezekből 42 százalékkal többet értékesítettek 2023-ban. Ha azt vesszük, hogy 2020-ban még csak 15 százalékkal nőtt ez a szegmens, akkor elmondható, hogy tavaly megtriplázódott a növekedés üteme.
A 8 tonna feletti elektromos buszok szegmensében a bajor MAN Truck&Bus lett a piacvezető 785 darab Lion’s City E busszal. Az oroszlános márka félelmetes növekedést produkált, hiszen míg három éve „csak” 25 darab e-buszt értékesítettek, addig 2023-ban ennek a mennyiségnek már a sokszorosát voltak képesek eladni. Fontos megjegyezni azonban, hogy az MAN elsőszámú piaca Németország volt, ahol tavaly 245 darab e-buszt regisztráltak. A tavalyi év nemcsak ezért volt fontos mérföldkő a cég számára, 2023 szeptemberében ugyanis legördült az ezredik darab Lion’s City E az MAN lengyelországi, Starachowice-i gyártósoráról.
A második helyezett a Solaris Bus&Coach lett, amelyből 725 darabot regisztráltak Európában. Ebbe a mennyiségbe, az akkumulátor-elektromos és a hidrogéncellás Urbino modellek egyaránt beleértendők. A lengyel gyártónál minden bizonnyal fellélegeztek az eredmények láttán, a cég eredménye ugyanis az elmúlt két évben folyamatosan csökkent.
A dobogó harmadik fokára nagy meglepetésként a Yutong fért fel. A kínai konszern teljesítménye folyamatosan javul az európai buszpiacon, tavaly 483 darab busszal kerülhettek be a Top 3-ba. A tavalyi év nagy meglepetése a Wrightbus, amely 469 darab villanyautóbuszt regisztrált. Ezzel a piac legnagyobb növekedését érte el (+319%). A cég ugyan leginkább a brit piacon aktív, de 1-2 éve már a német piacon is jelen vannak a hidrogéncellás Kite típussal, amely egy szóló kivitelű városi busz.
Az ötödik helyet a BYD-ADL páros foglalta el 448 darab autóbusszal, míg a hatodik pozíciót a Mercedes-Benz szerezte meg 446 darab eCitaróval. A hetedik helyen ismét a komáromi összeszerelő üzemmel rendelkező BYD-t látjuk 358 darab e-busszal. Joggal merül fel a kérdés, miért került szétválasztásra a kínai konszern eredménye? Nos, vélhetően azért döntöttek így, mert a BYD járóképes buszalvázakat ad bele az ADL-lel történő együttműködésbe Nagy-Britanniában, de közben saját villanybuszokat is értékesít. Amennyiben összeadnánk az alvázak és a kész buszok értékesítését, abban az esetben összesen 806 darabot (!) lehetne feljegyezni. Bárhogy is nézzük annyi bizonyos, hogy ezzel tulajdonképpen vezeti az európai piacot, kár lenne elvitatni az előnyét ezen a téren.
A Top 10-be még olyan szereplők fértek be, mint például az Iveco Bus (356 db), a Volvo Buses (345 db), illetve a kínai Zhongtong (249). Fontos még megemlíteni az ugyancsak kínai Zonsont, amelyből 232 példányt regisztráltak, vagy az Irizart, amely 211 darabot értékesített.
Érdekesség, hogy a világ legnagyobb elektromos buszpiacának még továbbra is Kína számít, ahol tavaly 160 ezer példányt értékesítettek a zéró emissziós buszokból. A piacvezető helyet tavaly a Geely szerezte meg mintegy 43 ezer eladott e-busszal.