Nemrég számoltunk be arról, hogy a kormány március 1-től átvállalja a C, C+E, valamint a D kategóriás jogosítvány, illetve a GKI-kártya megszerzésének költségeit. Ezek a dokumentumok nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy valakiből hivatásos teherautó- vagy buszvezető legyen.
A szakmai szervezetek nemrég közös közleményt adtak ki, amiben helyeselték a döntést. „A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) meggyőződése, hogy a hazai logisztikai és szállítási szolgáltatások intenzív fejlesztésének kulcsa a kellő időben, megfelelő létszámban rendelkezésre álló képzett munkaerő” – olvasható a két szervezet állásfoglalásában.
Az OFA által koordinált programba március 31-ig lehet jelentkezni. Bár a részvétel ingyenes, a jelentkezőknek eleinte 20-30 százaléknyi önrészt be kell fizetniük – ennek mértéke attól függ, hogy valaki regisztrált álláskereső-e, vagy sem. A befizetett önrészt a jogosítvány megszerzését követő, 12 hónapos időtartamú foglalkoztatás után térítik vissza. Fontos kitétel még, hogy a C, C+E kategóriára 20 évnél fiatalabbak nem jelentkezhetnek, a D kategóriánál pedig 21 év az alsó korhatár. Azok sem jelentkezhetnek, akik korábban már részt vettek az OFA által támogatott gépjárművezető-képzésben.
Az MFKE és a NiT Hungary számításai szerint az 1,7 milliárd forintos forrásból, rendkívül kedvező feltételekkel meghirdetett gépjárművezető-képzési program megfelelő alapot teremthet arra, hogy a közúti árufuvarozói és autóbuszos személyszállítási alágazatban alig másfél éven belül mintegy 1000 magyar állampolgár kerüljön ki a munkaerőpiacra, és ezzel erősödjék a munkaerőpiaci aktivitás.
2022 októberében ugyanakkor még ugyanez a két szervezet úgy kalkulált a tagjaiktól érkező visszajelzések alapján, hogy 8-10 ezerre tehető a munkaerőhiány az áruszállításban és a személyszállításban együttesen. A Közúti Nemzetközi Fuvarozók Egyesülete (IRU) által készített 2023-as kutatás viszont riasztóbb képet fest.
Az IRU ugyanis arra világított rá, hogy tavaly 105 000 betöltetlen buszvezetői állás volt Európában, ami 54 százalékos (!) emelkedés 2022-höz képest. A szakmai szervezet szerint további problémát jelent, hogy a buszsofőrök 40 százaléka 55 év feletti és csak elenyésző hányaduk, kb. 3% 25 év alatti. Vagyis rövid időn belül nagyobb lehet a hiány, mivel sokan nem várják meg a nyugdíjba vonulást, mert jóval hamarabb szögre akasztják a kulcsot. Az IRU mérései szerint emellett 233 ezer betöltetlen pozíció volt tavaly Európában a teherautó-vezetők számára, igaz, a közúti áruszállítás lassuló teljesítménye miatt a tavalyi év második felében némileg csökkent a meghirdetett álláshelyek száma.