53 évvel ezelőtt gördült le a gyártósorról az a Scania L85-ös teherautó, amely mintegy 1500 órányi munkaórával újult meg. Felújítása legalább 18 hónapot vett igénye, de a ráfordított idő és munka meghozta a gyümölcsét. A csőrös teherautó szinte olyan, mint újkorában. A Scania lengyelországi képviselete nagy fába vágta a fejszéjét, amikor belekezdett a restaurálásába. 

„Alig vártam, hogy kipróbáljam ezt a teherautót. Régi vágyam volt, hogy a nulláról építkezve felújíthassak egy Scania teherautót” – jegyezte meg Paweł Filipczyk, a svéd márka gilwice-i szervizének szerelője. A jármű hajtásáról 202 lóerős dízelmotor gondoskodik, amely turbóval van ellátva, ezért is kapta meg a maga idejében a Super elnevezést.

„Azért jó koros teherautókkal dolgozni, mert ezeken még nem lehet megnézni számítógéppel, hogy mi a bajuk. Egyszerűen magadtól kell rájönni, ha valami nem stimmel. Ehhez megérzésre és kreativitásra van szükség. Egyáltalán nem unalmas munka” – tette hozzá a szakember. A férfi szerint az L85-ös felújításával kapcsolatban az egyik legnehezebb munka a karosszéria helyreállítása volt, mivel azt már eléggé kikezdte a rozsda. Rengeteg alkatrészt kellett beszerezni, olyanokat, amelyek értelemszerűen ma már nem képezik a Scania kínálatának részét.

Az L85-ös teherautó az L80-as továbbfejlesztett változata volt, amelyet nyolcliteres, DS8 típusú dízelmotor hajtott. A teherautó hat különböző tengelytávval – 3,4 és 5,4 méter között – készült Södertaljében. „A jármű szériában kapja a tízfokozatú váltót, és ugyancsak szériában valamennyi hátsóhídhoz differenciálzár tartozik. A hátsóhídnak egyébként öt különböző áttételváltozata van” – írta róla a Technika című folyóirat 1969-ben.

A 70-es éveket idéző monstrum azóta kabbalává vált a szervizben. Sokan gyönyörködnek benne, hiszen ritkán látnak ilyen matuzsálemi korú teherautót.