Radomír Smolka, a Tatra Trucks kutatás-fejlesztési igazgatója először 2021-ben beszélt egy rádióinterjúban arról, hogy a gyár belevág egy hidrogéncellás teherautó kifejlesztésébe. Az elhatározás nyitott fülekre talált, mert a Cseh Köztársaság Technológiai Ügynöksége (TAČR) 36 millió koronát biztosított a projektre a TREND program keretében.

Előzetesen 2023-at jelölték meg a prototípus bemutatására, azonban a cseh cég csak most tett közzé friss képeket a járműről. Ennyi késés talán belefér, ha a siker nem marad el. A felhasználási tapasztalatokra viszont még várni kell, mert a gyár tájékoztatása szerint egyelőre csak saját hatáskörben, tehát nem előre kiválasztott üzemeltetőnél tesztelik a monstrumot.

Búcsúzhatunk az általunk ismert Tatrától? 1

Ez, ahogy korábban beszámoltunk róla, központi, szinkron elektromos motorral készül, amely 480 kW állandó és 580 kW csúcsteljesítménnyel büszkélkedhet, mindemellett pedig 2300 Nm-es nyomaték leadására képes. Fülkéje mögött két darab, egyenként 100 kW teljesítményű hidrogéncella kapott helyet, amelyek hidrogéntartályokból kapják a működéshez szükséges üzemanyagot. A járművet lítium-nikkel-mangán-kobalt aksicsomaggal is ellátták, amely 171 kWh kapacitással rendelkezik. Ez, a hidrogéncellák által megtermelt, ámde fel nem használt energia tárolására szolgál, és akár külső áramforrásból is feltölthető.

Az új hajtásláncot szimplán e-Drive-nak nevezik. A kabin és az alváz pedig a Tatra Force családtól érkezik, amelynek legújabb generációs változatát tavaly leplezték le Brünnben.

Búcsúzhatunk az általunk ismert Tatrától? 2

A cseh gyártó nem áll meg a hidrogéncellás változat kifejlesztésénél. A cég ugyanis közölte, komplett, alternatív hajtásrendszerekkel működő járműcsaládot kíván kifejleszteni. Ennek alapja biztosan a Tatra Force típuscsalád lesz.

„Vállalatunk felkészül a nehéz-tehergépjárművek szegmensében az ügyfelek egy bizonyos részének az e-mobilitásra való várható átállására. Célunk, hogy olyan járműveket fejlesszünk ki, amelyek mindenben eleget tesznek a szigorú törvényi előírásoknak, valamint az egyre növekvő üzemeltetői igényeknek” – hangsúlyozta Lukáš Andrýsek, a Tatra Trucks igazgatótanácsának elnöke.

A kopřivnicei üzem munkáját nehezíti ugyanakkor, hogy főként off-road-terepen közlekedő teherautóknál kell végrehajtani a dízelről történő átállást. A Tatra kínálatát jelenleg leginkább nehéz kategóriás teherautók alkotják, amelyeknek gyakran nehéz terepviszonyok, valamint szélsőséges időjárási viszonyok között kell helytállniuk. Off-road-terepen általában nagy emelkedőket és meredek lejtőket kell leküzdeniük. Éppen ezért az alternatív hajtáslánccal szerelt teherautók fejlesztésénél ezeket a paramétereket is figyelembe kell venniük.

A következő alternatív hajtásrendszerrel szerelt Tatra megjelenése még ebben az évben várható.