Egész Európára kiterjedő, átfogó kutatást közzé a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) a sofőrhiányról a tavalyi adatok alapján. A mintegy ezer közúti fuvarozó cég megkérdezésével készített, reprezentatív kutatás komoly problémákra irányítja rá a figyelmet.

Az Európai Uniót, Norvégiát és az Egyesült Királyságot együttvéve 233 ezer hivatásos kamionsofőrre lenne még igény a munkaerőpiacon. Előrejelzések szerint ha nem változik a helyzet, akkor 2028-ra ez a szám 745 ezerre kúszhat fel. Mindez annak köszönhető, hogy az európai tehergépkocsi-vezető szakma folyamatosan öregszik.

Az átlagéletkor most 47 év, de a hivatásos sofőrök egyharmada 55 év feletti és várhatóan a következő 10 éven belül nyugdíjba vonul. A tehergépkocsi vezetők szűk hányada, mindössze 5 százalék 25 év alatti. A munkaerőhiány további következményei közé tartozik, hogy a vállalatok közel 50%-ánál csökkent a termelékenység, 39%-uknál pedig a bevételek visszaesése.

A kutatás szerint hazánkban 8 százalékos a tehergépjármű-vezető hiány, ami körülbelül 9 ezer főt jelent. Az állam jelenleg ezer fő számára biztosítja a C+E kategória megszerzését. Aranyaiban véve térségünkben Szlovákia és Románia küszködik a legnagyobb hiánnyal. Előbbiben hatezer fő (14%), utóbbiban pedig 23 ezer hivatásos gépjárművezető hiányzik (10%)

Ennyi kamionsofőr hiányzik a hazai munkaerőpiacról 1

 

A tanulmány megjegyzi, hogy a vállalatok többsége nem ül karba tett kézzel. Az európai vállalatok több mint 70%-a tesz intézkedéseket a járművezetők megtartása és vonzása érdekében. Az üzemeltetők több mint fele teljesítmény-juttatással és fizetésemeléssel igyekszik megtartani és vonzani a járművezetőket. Európában a tehergépkocsi-vezetők bruttó fizetése átlagosan 55%-kal magasabb, mint a nemzeti minimálbér, Hollandiában pedig eléri a 233%-ot.

Az üzemeltetők egyéb intézkedései között szerepel a jobb járművekbe való beruházás (44%), a szakmához való hozzáférés költségeinek fedezése (35%) és a továbbképzési lehetőségek biztosítása (25%).

A tehergépkocsi-vezetői engedély és a szükséges szakmai képesítés (GKI, PÁV) magas költségtényező. Európában átlagosan 3,7 szerese az átlagos havi minimálbérnek. Ez jelentős akadályt jelent azok számára, akik gondolkodnak ezen a pályán.