A hibrid hajtás nálunk még nem jelent meg a városközi közlekedésben, éppen ezért igazi kuriózumnak tekinthető a Volánbusz legújabb tesztbusza. A társasághoz egy Setra S 510 LE típusú autóbusz érkezett tegnap, amit jövő hét hétfőig próbálhatnak ki az utasok Vác vonzáskörzetében.

A jármű már külsőre sem átlagos. Magán viseli a német prémium buszgyár legújabb dizájnjegyeit. Az új LED-technológiás fényszórók, a pajzsra emlékeztető hűtőmaszk, valamint a nyújtott irányjelző kellemes extravaganciával vértezi fel az autóbuszt. A modell övvonala erősen tagolt. Az első és második ajtó közötti rész ablakai „mélyebbre” nyúlnak, míg második ajtó és a hátfal közötti rész inkább a magaspadlós buszokét idézi meg.

Mindez nem a véletlen műve, hiszen az újdonság részben alacsonypadlós. Sokak szerint ugyanakkor ezzel a dizájn megoldással a néhai Setra S150 panoráma busz előtt tiszteleg, amelynél hasonló megoldást alkalmaztak, de még a tető egy része is magasabban volt.

A kétajtós, 10,5 méter hosszú autóbuszon 41 ülő és 35 állóhely áll rendelkezésre. A középső ajtóval szemben pedig egy kerekesszékes utas szállításra is lehetőség van. A tesztautóbusz különlegessége a Mercedes-Benz Citaro 2-esből ismert 48 voltos hibrid rendszer, amely  alacsonyabb fogyasztást és gazdaságosabb üzemeltetést eredményez a gyártó szerint.

Különleges buszra ülhetnek a magyarok 1

Az újdonságban Setra Transit típusú ülések fogadják az utasokat. A fotó csak illusztráció!

Az alig 156 kilogrammos rendszer a tetőn elhelyezett Mild Hybrid Storage (MHS) egységben tárolja a gördüléskor és fékezéskor termelt elektromos energiát, amellyel a 14 kW-os elektromotor elinduláskor és üresjáratban is támogatja a dízelmotor működését. Az energiatárolók részét képező rekuperációs modulokat továbbfejlesztett szoftver vezérli. A rendszer felépítésének és az alacsony feszültségű, 48 V-os egyenárammal történő működésnek köszönhetően a járművezetők és a karbantartó személyzet számára nem szükséges speciális oktatást tartani.

Az autóbusz gazdaságos üzemeltetéséről optimalizált tömegű kialakítás, továbbfejlesztett aerodinamika és fejlett hajtástechnológia, a biztonság növeléséről pedig innovatív vezetéstámogató rendszerek – mint például a gyalogosokra és kerékpárosokra figyelmeztető aktív vészfékasszisztens (opcionális felszerelés), a buszvezető vezetési szokásait értékelő Driver Score rendszer, a sebességtartó automatika (tempomat) és a keréknyomás-ellenőrző rendszer – gondoskodnak” – olvasható a Volánbusz sajtóközleményében.

Az autóbusz már teljesíti a legújabb uniós járműbiztonsági szabályait, amelyek július 7-én lépnek életbe. Ennek megfelelően oldalsó holttérfigyelő asszisztenssel (Sideguard Assist 2), közlekedésitábla-felismerő rendszerrel (Traffic Sign Assist, TSA), éberségfigyelő asszisztenssel (Attention Assist, AtAs), a jármű előtti területet figyelő berendezéssel (Frontguard Assist), illetve vészfékasszisztenssel is ellátták.

A busz menetrendje az alábbi linken tekinthető meg.