Ez év április elsején új világ köszöntött az autóbuszok üzemeltetőire. Immáron ugyanis a buszoknak is a megtett úttal arányosan kell fizetniük az útdíjat. Az azóta eltelt időszak adatait elemezte az i-Cell, amely a magyar buszok több mint háromnegyedét szolgálja ki útdíjfizetési és GPS-nyomkövetési szolgáltatásokkal.
Hazánkban körülbelül 20 ezer busz van, de a városi buszoknak nem, hanem az M2-es, valamint az M3-as kategóriába tartozó buszoknak kell fizetniük útdíjat. Előbbi a legfeljebb öt tonnás, több mint nyolc ülőhellyel, utóbbi pedig az öt tonnánál nagyobb össztömegű, több mint nyolc ülőhellyel rendelkező autóbuszokat foglalja magában.
Az I-Cell által közzé tett adatokból kiderül, hogy míg a használatarányos útdíjrendszer 2013-as bevezetésekor a tehergépjárművek bő 60 százaléka még alkalmanként váltotta meg a viszonylati jegyeket minden útszakaszra, a buszok több mint 90 százaléka már az áprilisi indulásnál is a kényelmesebb és megbízhatóbb fedélzeti egységet (OBU) használta. Az üzemeltetőket tehát felkészülten érte a lépés. Fontos ugyanakkor hozzátenni, hogy eredetileg január 1-én lépett volna életbe ez a rendszer, de a jogalkotó adott négy hónap halasztást.
Hogy mennyi bevétel folyik be a költségvetésbe idén ebből azt még nehéz lenne megjósolni, de az már most látszik, hogy bő egy hónappal a bevezetés után a hazai üzemeltetők inkább letérnek az autópályákról. Az I-Cell adatai szerint a magyar személyszállítók több mint harmada az autópályák helyett a kevésbé gyors, főutakat választja. Jól látszik ebből a hazai vállalkozások árérzékenysége, a statisztika elkészítésénél ugyanis nem vették figyelembe a közösségi közlekedés helyközi járatait. Ezzel szemben viszont a külföldi rendszámú buszok alig pár százaléka tér le az autópályáról.
Fontos hozadéka ugyanakkor a használatarányos útdíjrendszer bevezetésének, hogy a buszos vállalkozások többsége olyan fedélzeti eszközöket szerzett be, amelyek flottamenedzselési szolgáltatásokkal is rendelkeznek. Ennek köszönhetően egyértelműen kiderül, ha az autóbusz késett, vagy ellenkezőleg, korábban indult el, mint kellett volna.