A Volvo Trucks már dolgozik a hidrogénnel hajtott belső égésű motorral ellátott teherautójának kifejlesztésén – olvasható a vállalat sajtóközleményében. Az első hidrogénnel hajtott, belső égésű motorral szerelt FH vontatók tesztelése 2026-ban kezdődhet meg, értékesítésük pedig várhatóan az évtized végén startol el. Érdekesség, hogy nem ez az első alkalom, hogy a Volvo Trucks figyelmének középpontjába a hidrogén kerül.
Az ilyen hajtású teherautóknál általában két út létezik: üzemanyagcella vagy belső égésű motor alkalmazása. A göteborgi székhelyű gyártó meglepő módon nem választott közülük, hanem mindkettőre leadta a voksát. Az üzemanyagcellás teherautókat már 2022-ben bemutatták, tesztelésük pedig tavaly megkezdődött. A belső égésű motorral szerelt, hidrogénüzemű vontatók fejlesztése viszont csak nemrég indulhatott el. Ezek sajátos jellemzője ugyanakkor, hogy kis mennyiségben nitrogen-oxidokat és egyéb részecskéket is kibocsátanak.
Azokban a Volvo kamionokban, ahol megmarad a belső égésű motor, de azt hidrogénnel hajtják meg, a dízeljárműveinkben már megszokott teljesítményre és megbízhatóságra számíthatnak ügyfeleink, azzal a további előnnyel, hogy a hidrogénüzem potenciálisan nettó zéró CO2-kibocsátással jár, a forrástól a kerékig számolva. Ezen járművek remek kiegészítései lesznek az akkumulátoros-elektromos modelljeinknek, amelyeket már több éve értékesítünk a piacokon” – jegyezte meg Jan Hjelmgren, a Volvo Trucks termékmenedzsment- és minőségügyi vezetője.
A Volvo hidrogénüzemű belső égésű motorja magasnyomású direkt befecskendezővel fog rendelkezni. Ennek a technológiának az az előnye, hogy alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett magasabb az energiahatékonyság, és így nagyobb a motorerő. A Volvo Csoport a Westport Fuels Systemsszel aláírt megállapodás alapján vegyesvállalatot hoz létre ezen technológia alkalmazására.
A cég szerint ugyanakkor a hidrogénes motorjaikat megújuló erőforrásból származó, hidrogénezett növényi olajjal (HVO) is lehet majd használni. A Volvo Trucks szerint így potenciális zéró nettó szén-dioxid-kibocsátás érhető el. Az új EU-s CO2-kibocsátási sztenderdek így szerintük Zéró Károsanyag-Kibocsátású (ZEV) járműveknek számíthatnak.
A hidrogénüzemű belső égésű teherautók a Volvo alternatív hajtáslánckínálatát, az akkumulátoros elektromos, az üzemanyagcellás és a megújuló üzemanyagokkal (pl. biogáz és HVO) működő megoldásokat egészítik majd ki.