A Scania megkezdi az autonóm bányászati teherautók értékesítését, utat nyit ezzel a biztonságosabb, hatékonyabb és fenntarthatóbb bányászati műveletek előtt – jelentette be a teherautó- és buszalvázgyártó a szenzációs hírt.
A bányaipar számára kifejlesztett 40 tonnás Scania teherautókra már le lehet adni megrendeléseket. Ezt pedig hamarosan egy 50 tonnás változat követheti. Bár a márka a pontos specifikációt nem tette közzé, az illusztrációként szolgáló képeken öttengelyes, R-fülkés, XT kivitelű, billenőplatós teherautó látható.
Első körben Ausztráliában lesz elérhető a vadonatúj autonóm dömper, de utána Latin-Amerika bányászati szegmensének meghódítása következhet a Scania szerint. Az első kiállításokra várhatóan 2026-ban került sor Ausztráliában.
A svéd márka az elmúlt 10 évben komoly összeget költött az önvezető, elsősorban bányában használható teherautók kifejlesztésére. 2016-ban már beszámoltunk arról, hogy a Scania azért ebben a területben látta meg a fantáziát, mert a bányákban a járművek alapvetően forgalomtól mentes, zárt területen közlekednek, ahol ráadásul a fel-alá sétáló emberek száma is kevés. Magyarán viszonylag alacsony rizikóval lehetett kipróbálni, mit lehet kihozni ebből a technológiából.
Bár a Scania útja a bányadömperek terén indult az önvezetéssel kapcsolatban, ennek ellenére 2019-ben már olyan járművet mutatott be az AXL személyében, amely nem rendelkezett saját kabinnal. Elképzelhető ugyanakkor, hogy a jövőben újabb területeken is elérhetővé teszi a márka az önvezetést, mivel 2022-ben sikeresen teszteltek egy, a mezőgazdasági munkákban részt vevő Scaniát, illetve a gyártó hivatalosan is bejelentette, hogy a fejlesztések fókuszában immáron az önvezető vontatók állnak, amelyek a logisztikai csomópontok közötti áruszállítást tehetik idővel zökkenőmentesebbé.