Automata, károsanyag-kibocsátás mentes áruszállítási vonalakat létesítene a nagyobb városok között Japán. Az ezzel kapcsolatos terveket nemrég mutatták be, de valójában már február óta a közbeszéd tárgyát képezi. Az első ilyen összeköttetés Tokió és Oszaka között jöhetne létre a következő évtized közepére.
Az automatizációt nem elsősorban az aktuális trendek miatt tartják elengedhetetlennek. Japánnak demográfiai katasztrófával kell szembenéznie. A népesség 2017 óta folyamatosan és drámai mértékben csökken. Az akkori 127 millióhoz képest 2024-re 122 millióra zsugorodott az ország lakossága. A sofőrhiány, valamint az egyre népszerűbbé váló online vásárlások miatt úgy számolnak, hogy 2030-ra a csomagok 30 százalékát egyszerűen nem fogják tudni eljuttatni A pontból B pontba, mert nem lesz, aki elszállítsa őket.
Éppen ezért olyan logisztikai útvonalakat szeretnének létrehozni, amelyeken folyamatosan áramolhatnak az áruk. Ennek megvalósítási módjáról azonban még szakmai viták folynak. Annyi bizonyos, hogy nem szimplán vasúti megoldáson gondolkodnak. Sokkal inkább olyan elképzelést tartanak megvalósíthatónak, amely szalagrendszerű. Vannak viszont olyan ötletek is, miszerint a csomagokat robottaxik vinnék forgalomtól elzárt alagutakban.
Számítások szerint az első tervezett, mintegy 500 kilométeres útvonalon, Tokió és Oszaka között mintegy 25 ezer kamiont tudnának kiváltani ily módon éves szinten. Ez több millió tonnányi áru mozgatását tenné lehetővé csendes és hatékony módon. Az ára viszont nem kevés, mert jelen állás szerint 23 milliárd dollárba kerülne, és ebben nincsenek benne az önvezető járművekkel kapcsolatos költségek.
A projekt 2034-es kezdési dátuma viszont még annyira távoli, hogy addigra akár olcsóbbá is válhatnak bizonyos tételek.