Négy évvel ezelőtt, meglehetősen rossz állapotban érkezett a DAF eindhoveni múzeumába ez a különleges teherautó. Ehhez hasonlót csak Csehországban őriznek. Már messziről is jól látható a lényeg: a vontató mögött nem áruszállításra tervezett, hanem egy személyszállításra alkalmas félpótkocsi található.
A DAF munkatársai négy évet töltöttek a teherautó helyreállításával, amely során az utolsó csavarokig szétszedték, felújították a járművet. Ma úgy néz ki, mintha éppen a DAF gyárban gördítették volna le a sorról. „Nagy büszkeséggel mutattuk be a Csipkerózsikát. Fantasztikus, hogy olyan önkéntesek vannak itt, akik rendelkeznek a szükséges szakértelemmel egy ilyen kiterjedt helyreállítás elvégzéséhez”– jegyezte meg Geert van Rooij, a múzeum szakértője.
A felújított különlegesség a VIPRE nevet viseli. Ez a betűszó az„Industrial Personnel Transport Eindhoven Region” rövidítése, amely az 1960-as években számos vállalat – köztük a Bata, a DAF és a Philips – közös kezdeményezése volt a munkavállalók munkába és onnan történő kollektív szállításának megszervezésére.
Ilyen, és ehhez hasonló speciális félpótkocsikat épített a venlói W.Kusters karosszéria építő cég, amelyeket többségében DAF Torpedo teherautók húztak. Ezt a vontatót a holland cég alapvetően a konzervatívabb vásárlók részére fejlesztette ki, mivel nyújtott motorháztetővel rendelkezett. A cég 1957-ben mutatta be és nemcsak dízel- hanem benzinmotorral is gyártotta.
A személyszállító félpótkocsit vontató, azaz kvázi buszként funkcionáló kamion Közép-Európában is ismert volt. Az ’50-es években a csehszlovák gyártó, a Karosa a Vysoké Mýto-i gyárában dolgozó szakembereket kérte fel, hogy készítsenek ilyen buszt. Ők elsősorban a forgalomnövekedés miatt gondolkoztak ilyen megoldásban. A nagyvárosokban ugyanis egyre több volt az utas, ezért nagyobb befogadóképességű buszokra volt szükség. A kapacitás növelése Prágában már nem volt tartható a szóló buszok után kötött utánfutókkal. Így született meg a NO80-as utasszállító félpót ötlete, amit a nyugati változatokhoz hasonlóan egyszerűen a nyerges vontató mögé lehetett kapcsolni.
A trélerbuszok ötlete persze jóval messzebbre nyúlik vissza, amit korábban ebben a cikkünkben foglaltunk össze.