Amikor a hazai villany-teherautók jövőjéről esik szó, akkor leginkább a telephelyi töltés esik szóba alternatívaként. A helyzet a közeljövőben változhat, mert az E.ON arról adott tájékoztatást, hogy 170 helyszínen mintegy 400 nyilvános töltőállomást hoz létre Európában, így többek között Magyarországon is.
Miért fontos előrelépés ez? Nos, azért, mert eddig, ha nyilvános elektromos töltőállomás fejlesztéséről, vagy bővítéséről volt szó, az rendre elkerülte hazánkat. Úgy tűnt, hogy Magyarország egy darabig a partvonalról fogja nézni az e-teherautók elterjedését. A telephelyi töltés esetében ugyanis egy-egy e-teherautó használhatósága az üzemeltető szemszögéből regionális, vagy városi szintre korlátozódik. Az MAN Truck&Bus és az E.ON viszont bejelentette, hogy közösen dolgoznak azért a jövőben, hogy radikálisan emelkedjen a nyilvánosan elérhető töltőpontok száma.
A koncepció lényege az, hogy az új töltőpontok az MAN szervizpontjain jelenhetnek meg. Ezek elsősorban olyan területekre esnek majd, ahol nagy a teherautó-forgalom, illetve amelyek autópályák közelében vannak. Így a nyilvános töltőállomásokat könnyen útba ejthetik majd a fuvarozók a mindennapi munkájuk során. A helyszíneket úgy alakították ki, hogy azok kifejezetten az elektromos haszongépjárművek igényeit szolgálják ki. A teherautók, buszok különösebb manőverezés nélkül is át tudnak majd hajtani a töltőpontokon.
A tervek szerint az új töltőállomásoknak külön be- és kijárata lesz, így bármilyen gyártmányú járművek igénybe vehetik azokat. (Nem elhanyagolandó tényező, hogy az MAN egy csoportba tartozik a svéd Scaniával, amely szintén kiterjedt elektromos teherautó-portfólióval rendelkezik.) A sofőrök egész nap igénybe vehetik a meglévő töltőhely-infrastruktúra egyéb szolgáltatásait is, például a pihenőszobákat és illemhelyeket.
A töltőállomások kiépítése több ütemben fog megtörténni. Első körben minden egyes tervezett helyszínt ellátnak egy 400 kW teljesítményű töltőállomással. Ezek lehetővé teszik, hogy átlagos akkumulátorkapacitással rendelkező teherautó körülbelül 45 perc alatt, 300 kilométer megtételére alkalmas töltést vegyen fel. A későbbiekben a töltőpontokat MCS töltési szabványt alkalmazó, megawattos töltésre is képes rendszerrel fogják bővíteni. Vagyis nálunk is megvalósulhat az MAN terve, miszerint a megawatt-töltéssel akár távolsági áruszállításban is lehet majd használni az elektromos nyerges vontatókat.
Az energiavállalat és a haszongépjármű-gyártó együttműködésében megvalósuló töltőhálózat pontos helyszínei még nem ismertek. Annyi bizonyos, hogy egyedül Németországban 125 helyszínt terveznek átadni a közeljövőben. Ezzel az ország eddigi legnagyobb, nehézgépjárművek töltését szolgáló hálózat épülhet ki. A többi töltőállomás Ausztriában, az Egyesült Királyságban, Dániában, Olaszországban, Lengyelországban, Csehországban és Magyarországon jön létre. A bajor gyártónak jelenleg Győrben, Dunaharasztiban, Fóton, Tiszaújvárosban, Pécsett van önálló kirendeltsége.
Bár a most bejelentett mennyiség kezdetnek jó lehet, de az MAN első embere szerint ennél jóval többre van szükség. „Ahhoz, hogy a közlekedés átalakítása sikeres lehessen, körülbelül 50 000, a teherautók által használható töltőállomásra lesz szükség Európában 2030-ig. Elektromos járművek gyártójaként természetesnek tartjuk, hogy ezrek kiépítéséhez mi is hozzájárulunk. A célok eléréséhez nagy szükség volna ugyanakkor arra is, hogy a politikai döntéshozók minél hamarabb támogatásukat adják ehhez a projekthez, hogy a hálózat igazán széles körben kiépülhessen” – hangsúlyozta Alexander Vlaskamp, a MAN Truck & Bus vezérigazgatója.
Az MAN lépése összhangban van azzal, hogy a bajor gyártó idén bővítette elektromosteherautó-kínálatát. Az erről szóló korábbi cikkünk itt érhető el.