Arra keresték a választ egy kutatásban a a német Fraunhofer ISI és az Amazon, hogy vajon hány elektromos kamiontöltőre lehet szükség a jövőben. Ezzel kapcsolatban az utóbbi időben sok, sokszor egymással ellentétes számok láttak napvilágot.

A tanulmány számításai szerint 2030-ra Európában elegendő lehet mindössze 1000 darab megawattnyi töltésre alkalmas (MCS – Megawatt Charging System) töltőpontot létrehozni. Fontos hozzátenni, hogy csakis abban az esetben, ha addigra megépül még további 20 ezer, más cégek által ígért nyilvános töltőállomás. A tanulmány készítői szerint így az autópályán zajló hosszú távú árufuvarozás 91 százaléka lefedhető lenne elektromos teherautókkal. Az eredmény meglehetősen meglepő, ez ugyanis jóval kisebb szám annál, mint ami az Európai Unió infrastruktúrafejlesztési terveiben szerepel.

Érdekes adalék, hogy a számításokban nem szerepelnek a telephelyi töltők, és alapvetően 400 km-es hatótávval kalkulálnak a vonatók terén. Adalék, hogy több európai gyártó terméke már meghaladta ezt a hatótávot. „Ezek az eredmények azt mutatják, hogy még az előírtnál is kevesebb helyen lenne ezekre szükség. Azonban a jövőbeli helyszíneknek elegendő hálózati energiát kellene biztosítaniuk. Egyes helyszíneken ez akár 12 megawatt hálózati kapacitást is jelenthet akár 20 MCS-töltőpont felépítéséhez” – hangsúlyozta Patrick Plötz, a Franhofer ISI szakértője.

Meglepő tanulmány az e-teherautó-töltőkről 1

Ez a kalkuláció egyébként rácáfol egyes gyártói számításokra is. Van olyan gyártó ugyanis, amelyik 30 ezer darab MCS-töltőpont kiépítésével kalkulált.

A megawattos töltésben jelenleg három márka, a Scania, az MAN és a Daimler (Mercedes-Benz) érdekelt, illetve egy kínai gyártó, a Windrose is kacérkodik vele. Az első, az ABB által gyártott és fejlesztett megawattos töltőt az MAN müncheni fejlesztési központjában helyezték üzembe, a tesztelést pedig egy eTGX vontatóval végezték több mint 700 wattos és 1000 A-s teljesítmény mellett, technikailag viszont ezek a töltők elvi síkon akár 3,75 megawatt (MW) és 3000 A töltési teljesítményre is képesek lehetnek.

Ez nagy előrelépés lehet, ha figyelembe vesszük, hogy jelenleg a CCS-töltők maximum 400 kW-ot és 500 ampert tudnak a személyautók és az e-teherautók esetében. Tény ugyanakkor, hogy az MCS-töltés rendkívül energiaigényes. Éppen ezért komoly hálózatfejlesztést és digitalizációt von maga után.