Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) közzétette, hogyan alakult a haszonjárművek piaca az Európai Unióban az év első felében. A magyar piacra általánosságban elmondható, hogy szinte minden kategóriában a bővülés volt jellemező a tavalyi év ugyanezen időszakához képest. De csak „szinte”.
A könnyű teherbírású kishaszonjárművekből 13 320 darabot adtak el az év első felében, ami 25,7 százalékos bővülésnek felel meg a 2023 első félévéhez képest. Az értékesített furgonok túlnyomó része még mindig dízelmotoros, de uniós szinten kiugróan, 153,2 százalékkal nőtt a villanyfurgonok értékesítése idehaza. Ekkora, de még csak 100 százalékot meghaladó bővülést egyetlen ország sem produkált az Európai Unióban. A magyar eredmény összesen 742 darab elektromos áruszállító eladását jelenti. A hajtóerőt nyilvánvalóan a villanyfurgonokra felvehető az Európai Unió által biztosított támogatás adja, de már az előző években is szerény bővülés jellemezte ezt a kategóriát. Ez a több milliós összeg pedig meglökte a modellek eladását. Ugyanígy volt a többi országban, ahol korábban volt ilyen támogatás, aztán annak elapadása nyomán be is szakadtak az eladások.
A közepes teherbírású – tehát a 3,5 és a 16 tonna közötti – teherautók terén is a kereslet növekedését lehetett tapasztalni. Az év első felében 271 példányt értékesítettek ebben a kategóriában, ami 41,9 százalékos bővülésnek felel meg. Az eladott járművek kis része, szám szerint 15 darab elektromos hajtáslánccal rendelkezett.
A nehézkategóriás, tehát a 16 tonna feletti haszonjárművek terén viszont szerény, 3,1 százalékos csökkenés volt tapasztalható, mivel 90-nel kevesebb, 2768 darab új teherautó talált gazdára. Viszont 3 darab elektromos teherautó is bekerült az értékesítési statisztikákra, ami kettővel kevesebb, mint a tavaly év első félévében. A hazai adatokban már a legújabb Volvo FH Aero modellek is benne vannak (lásd lenti kép).
Magyarországon egyedül az autóbuszok értékesítése terén volt komoly visszaesés. Az ACEA adatai szerint míg 2023 első félévében 633, addig 2024 első két negyedévében csak 233 darab autóbuszt adtak el, ami közel 65 százalékos csökkenést jelent. Ezek mindegyike dízelbusz volt, elektromos autóbuszból egyet sem adtak el itthon az említett időszakban. Komoly változásra egyelőre semmi sem utal.
Uniós trendek
A magyar piac több szempontból ellentétesen mozgott az uniós trendekkel. Az egyik a villanyfurgonok esete, mert a EU-ban 3,7 százalékkal kevesebb elektromos áruszállító fogyott.Míg a tavalyi év hasonló időszakában több mint 50 ezer, addig az idei év első félévében több mint 48 ezer villanyhajtású furgont adtak el az Unióban.
Az autóbuszok terén uniós szinten látványos, mintegy 28,6 százalékos bővülés volt jellemző, igaz a növekedés legnagyobb mozgatórugói olyan nagy országok voltak, mint Olaszország (44,6%), Spanyolország (24,2%), vagy Németország (17,8%). Az elektromos buszok iránti kereslet 45,4 százalékkal, a dízelbuszoké pedig 35,3 százalékkal nőtt.
A nehézkategóriás teherautók terén viszont a magyar és az uniós piac „együtt mozgott”. Az Európai Unióban ugyanis csak a hibahatár közeli mértékben, 0,3 százalékkal bővült ez a kategória.