Egymást érik a bejelentések a budapesti trolibuszhálózat nagyszabású, tervezett, illetve megvalósuló fejlesztéseivel kapcsolatban. Azok alapján, amiket a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az elmúlt napok során felvázolt, a XIV. és a X. kerület fog különösen jól járni az elkövetkező időszakban.
A XIV. kerületben a Kassai tér és a Mexikói úti metróállomás környékén helyezték kilátásba az infrastruktúra fejlesztését. A napokban a BKK közbeszerzési eljárást írt ki új felsővezetés-szakaszok bővítésére, valamint a meglévő hálózat észszerűsítésére és korszerűsítésére, ami főként a 82-es trolibusz közlekedését tehetné hatékonyabbá.
A tervezett fejlesztések során ugyanis
- mindkét irányban meghosszabbítanák a Nagy Lajos király útja felé az Erzsébet királyné útja / Róna utca megállónál visszaforduló felsővezetéket, és bekötnék azt a 74-es trolibusz felsővezeték-hálózatába,
- a Mexikói úti metróállomásnál pedig új felsővezetéket építenének a 82-es trolibusz jelenlegi végállomásától a Horvát Boldizsár utca és a Columbus utca sarkáig, továbbá annak lehetőségét is megvizsgálnák, hogyan csatlakozhatna hozzá a 74A trolibusz vezetéke.
Ha minden jól megy, a tervezés még idén, a kivitelezés pedig 2026 elején kezdődhet. A tervezésre és a kivitelezésre tervezetten az Európai Unió biztosít fedezetet.
Kőbánya központja és a főváros belső területei között pedig a 75-ös trolibusz vonalának meghosszabbításával biztosítanak kényelmes, mégis környezetbarát kapcsolatot. Ehhez a következő hónapokat felölelő időszakban több lehetséges útvonalat is ki fognak próbálni.
Az első ütemben, vagyis augusztus 17-től, szombattól
- a Pongrácz út, a Kőrösi Csoma Sándor út és az Állomás utca érintésével,
- a Puskás Ferenc Stadion és a kőbányai végállomás közötti szakaszon részben önjáró üzemmódban
fog közlekedni a 75-ös trolibusz a Jászai Mari tér és Kőbánya vasútállomás között. Mellette elindul a 75A jelzésű betétjárat, ami a Puskás Ferenc Stadion és a Jászai Mari tér között jár majd. A további ütemekről és útvonalakról később ad tájékoztatást a BKK, viszont számítani fog az utasok véleményére a tesztidőszak alatt.
A Vezessnek is eljuttatott közleményében arról is írt a közlekedési vállalat, hogy reneszánszukat élik a trolibuszok, a 75-ös trolibusz tervezett meghosszabbítása pedig illeszkedik a hálózatfejlesztéssel kapcsolatos elképzelésekbe. Mint írják,
a fejlesztés fontos lépés ahhoz, hogy a jövőben a közösségi közlekedést használók 100 százalékban elektromos hajtású járművekkel, kényelmesen és mindenki számára hozzáférhető módon utazhassanak a fővárosban.
Ennek megfelelően a következő években nagy hangsúly kerül a hálózatfejlesztésre: 2026 végéig 190 kilométerre, 2030-ra pedig akár 325 kilométerre növekedhet a budapesti trolibuszvonalak teljes hossza – ezzel párhuzamosan új trolibuszok beszerzése is napirendi ponton van.