Dániában megkezdődött egy extra hosszú, 32,5 méter kamionszerelvény közúti próbája. A Super Eco Combit, vagy más néven a Duo Trailert egy holland cég, az Ewals Cargo Care mutatta be még 2017-ben. A fejlesztés lényege, hogy kisebb ökológiai lábnyommal szállítsanak el több árut egy normál, hagyományos hosszúságú, 16,5 méter hosszú kamionhoz képest.
Az extra hosszú szerelvény két darab, 13,6 méter hosszú félpótkocsi összekapcsolásával jött létre. Az egyik háromtengelyes félpótkocsi a vontató nyeregszerkezetéhez van csatlakoztatva, a másik pedig egy dolly segítségével csatlakozik az előtte lévő félpóthoz. (Nem mellesleg a dollyn is van egy nyeregszerkezet.) Így jön létre a fentebb említett megnövelt hosszúság, ami már szabad szemmel is jól látható.
A két félpótkocsi vontatásáról 660 lóerős motorral szerelt Scania 660S gondoskodik, amely 6×2-es hajtásképlettel bír. Az extra hosszú kamion sokat hozhat a konyhára, és a cég, amely jelenleg teszteli (Krog Transport & Logistics), minden bizonnyal nemcsak Dániában, hanem Svédországban is ki fogja próbálni ezt az egyelőre különlegesnek számító újdonságot.
A svédeknél ugyanis 2023-ban évben engedélyezték a 34,5 (!) méter hosszú kamionokat, amelyek akár 74 tonnás össztömeggel is rendelkezhetnek, de 6×4-es hajtásképletű vontatókat követelnek meg. Az engedély ugyanakkor csak bizonyos útvonalakra vonatkozik, ennek ellenére fontos előrelépés lehet az áruszállítás terén a Super Eco Combi.
„A Duo pótkocsival a vállalatok több rakományt szállíthatnak, alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és CO2-kibocsátás mellett. Pontosan erre van most szüksége a fuvarozási piacnak” – jegyezte meg a szerelvénnyel kapcsolatban Bram Ewals, a Ewals Cargo Care ügyvezető igazgatója.
Számítások szerint az ilyen, extra hosszú szerelvények 4-6 százalékkal bocsátanak ki kevesebb káros anyagot a normál hosszúságú kamionokhoz képest. A különbség értelemszerűen abból származik, hogy a másik félpóthoz nem kell másik nyerges vontató. Az össztömeg azonban nyilvánvalóan nagyobb, ami erősebb motort és valamivel nagyobb üzemanyag-fogyasztást eredményez egy vontató esetében egy 40 tonnás össztömegű szerelvényhez képest.