Röviden – Ford Tourneo Custom | |
---|---|
Mi ez? | A Ford népszerű mikrobuszának legújabb generációs változata. |
Mit tud? | Kényelmes és komfortos utazást biztosít 5-9 fő számára. |
Mibe kerül? | Az általunk tesztelt változat bruttó 20,96 millió forintba kerül. |
Kinek jó? | Kiváló transzfermikrobusz lehet, de VIP-utasok szállítására is alkalmas. Családi autónak magas az ára, de kedvező fogyasztásával megállja a helyét. Később elektromos változatban, akár céges autóként is vonzó lehet. |
A megújult Ford Transit Custom és a Tourneo tavaly mutatkozott be. Ez az első generáció, amely a Ford–Volkswagen-együttműködés keretében született meg. Az újdonságot idehaza teszteltük. A két nagy konszern nemcsak a furgonok, hanem a pick-upok terén is összedolgozik, a legújabb Ford Ranger alapjaira épül a Volkswagen Amarok.
A Ford nem részletezte, hogyan oszlott meg a munka a német és az amerikai (vagy inkább brit) csapat között a Tourneo esetében, de a hivatalos magyarázat szerint a tervezési és gyártási folyamatokat alapvetően a Volkswagen vezette, szoros együttműködésben a Ford dizájncsapatával, amely egyedi belső és külső vonásokat adott a Tourneo Customnak.
Külső
Formatervében ez a modell különbözik a kis testvértől, a Ford Tourneo Connecttől, amely a VW Caddy alapjaira épül. Közelebbről nézve a frontrész az Explorerrel, a Pumával és a Kugával osztozik közös dizájnjegyeken. A dizájnerek új lökhárítót, hűtőrácsot, fényszórókat és motorháztetőt terveztek az újdonságnak. A hátsó lámpatestek is megújultak, egyszerre sportos és elegáns hatást kölcsönözve a modellnek.
A Tourneo Custom fehér (frozen white), piros (artisan red), metálkék, világoskék (digital aqua blue), holdszürke (moondust silver), achátkék, mágnesfekete és szürke színben rendelhető, Trend, Titanium, Sport, Active, továbbá Titanium X felszereltségi szintekkel. Egyedül a Trend készül 16 colos keréktárcsákkal, a többinél széria a 17 colos könnyűfém felni.
A teljesen színre fújt első és hátsó lökhárítók a második felszereltségi szinttől jelennek meg. Az Active-nál fényezett fekete tükörházakat is kaphatunk. A Sport kissé kilóg a sorból, olyan külső jegyek varázsolják egyedivé, mint a sportosabb hűtőrács, a dupla csík a motorháztetőn, vagy a sportos hátsó légterelő. Már a Trendnél is megvan a LED-technikás első fényszóró, de csak a Sport, az Active és a Titanium X-nél jár a LED-es hátsó lámpa.
Belső
Sokat javult a Ford Tourneo Custom belső tere. A korábbi kedves, otthonos belsőt egy exkluzívabb, prémiumhatást keltő utastér váltja. Maximum 9 személyes lehet az autó három üléssorban, viszont elöl a három ülés egymás mellett csak szükségmegoldás. Jóval élhetőbb a nyolcszemélyes, amilyen a tesztpéldányunk, mert könnyen át lehet menni a vezetőülésből a második üléssorhoz. Jól jön, ha gyermekeket szállítunk és valamiért hátra kell mennünk, vagy hajolnunk.
A Tourneo Customban nagyon jó gyereknek lenni, mert a második ajtón külön kisablakok vannak, amelyek billentősek, ergo nem kell attól félni, hogy a gyermek kihajol rajtuk. Amennyiben csak a két szélső ülésre teszünk gyermekülést, a középső ülés lehajtásával egy praktikus, pohártartós kisasztalra tehetünk szert. A gyermekülések nagyon könnyen csatlakoztathatók az üléseken található ISOFIX-pontokhoz.
Az ülések a padlóba épített síneknek köszönhetően nagyon könnyen mozgathatók. Szükség esetén a két hátsó üléssor egymással szembefordítható, ami ideális az üzleti célú felhasználásnál. Az opcionálisan elérhető panorámatető révén pedig még tágasabbá varázsolható a hátsó traktus térérzete. Szintén pozitívum, hogy a korábbinál nagyobb és egyszerűbben kezelhető légbeömlőblokkokat szereltek a második üléssor fölé. Működésük teljesen független a műszerfali klímától. Sokat javult a Tourneo Custom audiorendszere is. Az A oszlopokra pillantva rögtön láthatók a prémiumhangszórók. A Bang&Olufsen hangrendszere jobb és tisztább hangélményt ad az eddiginél, amihez hozzájárul az utastér kiváló hangszigetelése is.
Három üléssorral nem sok hely marad a csomagoknak, körülbelül annyi, hogy elférjen állítva 4-6 darab repülős kabinbőrönd a hátsó üléssor mögött. A leghátsó üléssor kiszerelésével – tehát a mikrobusz ötülésessé tételével – akár 5472 literesre bővíthető a csomagtér a hosszú tengelytávolságú változatban.
A megújult műszerfal sokat javult az elődhöz képest. A lágyabb vezetésű A oszlopok jobb kilátást biztosítanak, de a modernizált műszerfal alacsonyabb és keskenyebb is lett. A műszeregység digitálissá vált, megnövelték a multimédia-rendszer középső kijelzőjének méretét is. A műszerfal aljára egy kihajtható pohártartó került, amiben akár egyliteres palackok is elférnek, mellette pedig egy teljes értékű polc szolgál vezeték nélküli töltőként. A műszerfal két végében is akad egy-egy pohártartó a kávéspoharaknak vagy 0,33 literes üdítősdobozoknak. Ha ezekbe üdítőt teszünk menet közben, akkor sem takarják ki a nagyobb méretű visszapillantót, ami dicséretet érdemel, mert van olyan konkurens, ahol ezt nem sikerült ilyen ügyesen megoldani.
Technika
Az új Ford Tourneo Custom dízel, elektromos és plug-in hibrid hajtáslánccal készülhet, idehaza azonban egyelőre csak 2.0 literes Ecoblue-dízelmotorokkal és elsőkerék-hajtással érhető el. 136, 150 és 170 lóerős teljesítményszintek közül választhatunk, a dízelek hatfokozatú manuális vagy nyolcgangos, automatikus váltóval társíthatók.
Később alternatív hajtáslánccal is készülhet majd a típus. Ez a tisztán elektromos változat esetében akár 325 kilométeres elérhető hatótávot jelent, míg a plug-in hibrid változatnál maximum 52 kilométer tehető meg helyileg emissziómentesen. Pozitívum, hogy a tervek szerint az elektromos változat közel akkora súly vontatására lesz alkalmas, mint a jelenlegi dízel változat (2,3 és 2,5 tonna).
Vezetőtámogató rendszerekből alapáron kapjuk az első-hátsó parkolószenzort, a tolatókamerát, a sávtartót, a táblafelismerő-rendszert, az intelligens sebességtartót. A 360 fokos kamerarendszer, a stop&go funkcióval kiegészített adaptív tempomat, a keresztirányú forgalmat figyelő rendszer és a gyalogosra figyelmeztető asszisztens feláras.
Vezetés
Az új Ford Tourneo Custom vezetőülésből nézve is sokat javult az előző generációhoz képest. Mindez a jóval megbízhatóbb, precízebb működést kínáló vezetéstámogató rendszereknek, valamint a kifinomultabb rugózásnak is köszönhető.
Városon kívül az adaptív tempomat nem vallott szégyent a teszt alatt, a tempóváltozások lekövetésével. Autópályán nagy könnyebbség, de városban is lehet használni. A körforgalmakat nem tudja jól kezelni, olyankor vissza kell térni a manuális irányításra.
A Tourneo Custom felfüggesztése lágyabb hangolású lett, a kerekek nem pattognak menet közben az úton. Olyan hatást kelt a kocsi, mintha mindenhol sima utakon futna. Az utazósebességet könnyű elérni vele, pályán kifejezetten jól gyorsul, az automatikus váltó hatásszünet nélkül kapcsol magasabb fokozatokba. A kedvezőbb forma révén a szélzaj nagyobb tempónál elenyésző, a gumiabroncsok sem hangosak.
A vezetést rendkívül kényelmessé teszik a lehajtható karfák a vezetőülés mindkét oldalán, a műszeregységen pedig mindig felvillannak az aktuális korlátozásokra vonatkozó táblák. A tolatókamera képe kellően éles és tiszta, este is könnyű vele tolatni, de a külső visszapillantó tükrök méretére sem lehet panasz.
Az étvágya csökkent, a vegyes fogyasztás 8-8,5 l/km között alakult a teszt alatt. A negatívumok közé sorolható, hogy a motortérben időnként berezonál egy elem menet közben, ami rontja az utazási élményt. Ez az előszériás gyártás miatti kellemetlenség is lehet.
Költségek
A modell sorozatgyártása novemberben indul, de most már előrendelhető. A legolcsóbb változat nettó 13,76 millió forintba kerül a 136 lóerős motorral, Trend felszereltséggel. A Sport verzióért legalább nettó 18 millió forintot kell letenni az asztalra. A modell árképzése kicsit magasabb, de mindent összevetve olyan mikrobuszra tehetünk szert a személyében, amely tudását és megjelenését tekintve közel jár a német prémiumversenytársakhoz.
A Ford Tourneo Custom és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
VW Multivan T7 (150 LE) | 20 011 770 |
Mercedes-Benz V-osztály (163 LE) | 22 378 770 |
Renault Trafic Spaceclass Blue dCi (150 LE) | 19 550 000 |
Ford Tourneo Custom Ecoblue 136 LE | 20 960 000 |
Értékelés
A Fordnak az előző generációnál elegánsabb és tetszetősebb furgonnal sikerült előrukkolnia. Ennek a kocsinak a vezetőülésében bárki büszkén odaköszönhet a kempingben a tranyósoknak és vitósoknak, mert komfort és tudás terén teljes mértékben felnőtt a német konkurensekhez. Céges és családi autóként is megállja a helyét.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|