Érdekesség, hogy az iparágban a holland gyártó volt az első olyan európai cég, amely nekilátott az elektromos teherautók fejlesztésének. A második generációval azonban már jóval óvatosabb volt a DAF. Az e-teherautók gyártására külön összeszerelő üzemet nyitott Eindhovenben a tavalyi év folyamán, ami azt jelenti, hogy a dízel változatoktól független gyártósoron készülhetnek hamarosan sorozatgyártásban.
A teljesen új generációs DAF Electric modellek az „Év Teherautója” díjjal kitüntetett XD és XF modelleken alapulnak. A hajtásukra szolgáló villanymotor csúcsteljesítménye a 480 lóerőt (350 kW) is elérheti. A megrendelő igényeitől függően 2-5 darab akkumulátorcsomaggal lehet őket választani. A maximális lítium-vasfoszfát akksi szám esetén 500 kilométer tehető meg az új DAF Electric modellekkel. A holland gyártó azért döntött ezek mellett az akkumulátorok mellett, mert nagy energiasűrűséggel, illetve hosszabb élettartammal rendelkeznek.
Ha azt vesszük, hogy 2018-ben még alig 100 kilométert tudtak megtenni a DAF CF elektromos teherautók, akkor elmondható, hogy hat év alatt sikerült megötszörözni a hatótávot. Igaz, a DAF LF Electric (az XD sorozat elődje) 220 kilométert is meg tudott tenni egy feltöltéssel. A DAF előző generációs villanyteherautóiból Magyarországra is jutott, ráadásul éppen a MOL-nál van munkában.
Fuvarozók tesztelik
A széria gyártás beindítása előtt a DAF nagyobb szállítmányozó cégek közreműködésével teszteli az új XD és a XF Electric modelleket. „Még mindig szembesülünk kihívásokkal a töltési infrastruktúrával kapcsolatban a telephelyeinken, de az XF Electric minden elvárásunknak megfelel” -jegyezte meg Ewout van Wijk, a giessoni E. van Wijk Logistics vezérigazgatója.
A nijmegeni Cornelissen Transport egy DAF XD és egy DAF XF Electric tehergépkocsit vett át, amelyekkel elsősorban szupermarketekbe szállítanak árut. „A DAF-tehergépkocsik járműkoncepciója pedig tökéletesen alkalmas a városi vezetéshez. A nagy szélvédő, az alacsony övvonalak, az utasoldali kiegészítő ablak és a digitális kamerák tökéletes közvetlen látóteret biztosítanak, és az elektromos hajtáslánccal együtt ideális kombinációt alkotnak számunkra” – Peter Leegstraten beszerzési és innovációs igazgató.