Pilisvörösvár és Rákos között május 31-ig jártak kalauz nélkül a vonatok, ez szeptember 2-től visszaáll a vonalon, és szintén szeptember 2-től nem lesz kalauz a Rába InterRégió vonatokon sem.

  • Szeptember 16-tól szintén kalauz nélkül járnak majd a vonatok Budapest és Esztergom között, a Budapest–Győr vonalon a reggeli csúcsidőszakban Bicske és Budapest–Kelenföld között, és egyes járatok a Déli pályaudvar és a Komárom közötti vonalon.
  • Szeptember 30-tól a Budapest és Székesfehérvár közötti járatokon és a Déli pályaudvarról Százhalombattára és Pusztaszabolcsra induló vonatokon nem lesz kalauz.
  • Október 14-től a Nyugati pályaudvar és Monor között közlekedő, hétköznap egyes ceglédi, illetve hétvégente egyes szolnoki vonatok és a Keleti és Gödöllő közötti vonatok járnak majd kalauz nélkül.

A MÁV figyelmeztetett, hogy az utazást kizárólag érvényes menetjeggyel vagy bérlettel lehet megkezdni, szúrópróbaszerű jegyellenőrzések továbbra is lesznek a vonatokon. Amennyiben az utas az ellenőrzés során nem tudja felmutatni érvényes menetjegyét, bérletét vagy kedvezményes díjtermék használatakor az arra jogosító okmányát, a jegyellenőr a menetdíj mellett megemelt pótdíjat számol fel az utasnak.

Kalauz hiányában a mozdonyvezetők az eddigi feladataikon kívül ellátják az élőszavas utastájékoztatást a motorvonat hangosbemondó berendezésén keresztül, amikor automatikus információközlésre nincs mód valamilyen rendkívüli helyzet vagy forgalmi okból történő megállás során. Indulás előtt a visszapillantó tükrök, illetve a kamerarendszer segítségével ellenőrzik az utasok biztonságos fel- és leszállását.

A fogyatékossággal élő vagy mozgásukban korlátozott utasok be- vagy leszállítását segítik a kerekesszék-emelő berendezés kezelésével. Valamint a mozdonyvezető hatáskörébe tartozik a biztonságos közlekedés egyes feltételeinek ellenőrzése, mint például a megfelelő ajtóműködés vagy az utastér szemrevételezéssel történő átnézése, egyes utazási komforttényezők (például beltéri hőmérséklet) ellenőrzése.