A Daimler Truck hétfő reggel sajtótájékoztatón jelentette be a márka legfrissebb újdonságait Hannoverben, az IAA haszonjármű-kiállítás sajtónapján. A világ egyik legnagyobb járműgyártója alapvetően a dekarbonizációra helyezte a hangsúlyt. Ezzel összhangban standján olyan zéró emissziós járművek kaptak helyet, mint az üzemanyagcellás Mercedes-Benz Actros GenH2 nyerges, a Fuso eCanter elektromos kisteherautó, vagy éppen az eActros 600 elektromos nyerges vontató (legelső kép).
Utóbbival kapcsolatban fontos bejelentést tettek. Elárulták, hogy novemberben indul a sorozatgyártása a wörthi gyárban, mivel már legalább kétezer megrendelés érkezett rá. A modell – amelyet tavaly elsőként mutattunk be a hazai sajtóban a Vezessen – 600 kWh-os LFP akkumulátorcsomaggal van szerelve. Egy feltöltéssel 500 kilométert tud megtenni. Az újdonság idén egy úgynevezett európai turnén is részt vett, amelynek során 22 európai országban mintegy 15 ezer kilométert tettek meg vele.
Előrelépést szorgalmaztak
„Ez a turné azt igazolta, hogy a modell átlagfogyasztása 40 tonnás össztömeg mellett 103 kWh/100 km, ami 10 l/100 km-es dízelfelhasználásnak felel meg. Az eActros 600 tehát egy takarékos és hatékony vontatónak nevezhető” – hangsúlyozta Karin Radström. (A szakember, aki október 1-től a Daimler Truck vezérigazgatójaként dolgozik tovább kedvező árú elektromos árammal számolt)
Hozzátette: az eActros 600 által felhasznált energiának mintegy 25 százaléka a rekuperációból származott (fékezésienergia-visszanyerés). A modell szériagyártása novemberben indul a Mercedes-Benz wörthi gyárában. A német márka ugyanakkor szeretné, ha a töltőhálózat terén komolyabb előrelépés lenne Európában.
Szeretnénk világos üzenetet küldeni a politikusoknak, hogy az e-teherautók készen vannak és az infrastruktúrának ideje lenne lekövetni a változásokat” – figyelmeztetett Karin Radström. Hozzátette: a Mercedes-Benz élen kíván járni a dekarbonizációban, amire nyilvánvaló szükség van, hiszen Európában a közúti árufuvarozás károsanyag-kibocsátásának kétharmadáért a távolsági áruszállítás felel.
Áramvonalas nyerges
A Daimler standján sor került még két világpremierre is. Az egyik az eActros 600 ProCabin elnevezésű kabinját használó Actros L, amelyről ugyan tavasszal rántották le a leplet, de a nagyközönségnek most van lehetősége először megtekinteni a modellt. Ez viszont nem akkumulátortechnológiás, hanem egy hagyományos hajtásrendszerrel szerelt modell.
Az újdonság háromféle fülkeméretben (StreamSpace, BigSpace és GigaSpace) érhető el és hajtásul 12,8 literes, OM 471-es dízelmotor szolgál, amelyet még 2022-ben mutattak be. A G291-12 sebességváltóból és RAR 2.278d hátsó tengelyből álló, egyes modellekhez most elérhető optimalizált hajtásrendszer a Daimler szerint nem csak érezhetően jobb vezetési élményt biztosít, különösen emelkedőkön való gyorsításkor, hanem az alacsonyabb fordulatszám révén csendesebb és kellemesebb utazást biztosít. Az Actros L vontatóval kapcsolatban azt ígérik továbbá, hogy 7 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással rendelkezik, mint elődje.
Rövidebb eCitaro
A Magyarországon is ismert eCitaro modellcsalád legújabb tagja szolgáltatta talán a legnagyobb meglepetést a Daimler standján. A vállalat a népszerű városi elektromosbusz-család eddigi legrövidebb változatának tartotta meg a világpremierjét. Az újdonság 10,6 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,4 méter magas, tengelytávja 1,5 méterrel rövidebb, mint a hagyományos szóló változaté. Alapvetően kis forgalmú vagy csúcsidőn kívüli utasszállításra szánták, és összesen 84 utas szállítására alkalmas.
Az autóbusz négy vagy hat akkumulátorral rendelhető, maximális darabszám esetén 491 kWh kapacitás állhat rendelkezésre. Egy feltöltéssel pedig maximum 600 kilométert tud megtenni. Az energiatároló csomagok töltése maximum 150 kW-os töltővel végezhető el.
“Az új eCitaro K-val együtt összesen öt darab elektromos busz található meg a kínálatunkban, amelyekkel már szinte minden lehetséges felhasználási területet le tudunk fedni a közösségi közlekedésben” – hangsúlyozta Till Oberwörder, a Daimler Buses ügyvezető igazgatója.