Összesen öt darab elektromos kukásautót kap Nyíregyháza, Paks és Debrecen. A beszerzésre az

„Elektromos Hulladékszállító Mintaprojekt” keretében kerül sor.

Az öt hulladékgyűjtő jármű tisztán elektromos meghajtású, így a közlekedéshez, a hulladékgyűjtéshez és tömörítéshez is az elektromos akkumulátor erejét használják. Ennek eredményeképp a jármű lokálisan zéró kibocsátású, feladatvégzés közben nem bocsát ki égésterméket, tehát használatukkal csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás, a légszennyezés, illetve a zajterhelés” – olvasható a HUMDA közleményében.

Debrecenben és Nyíregyházán 2-2, Pakson pedig 1 darab e-kukásautó állhat forgalomba. Az elektromos hulladékszállítókhoz Franciaországból, a Renault Trucks gyárából érkeznek az alvázak, amelyekre a felépítményeket a barcsi Seres Gépipari és Kereskedelmi Kft.-nél építik rá. A járművek 2025 folyamán kerülnek az országba, majd egyéves tesztidőszak alatt megvizsgálják a hatékonyságukat. A HUMDA továbbá azt is megnézi, hogy milyen ütemben válthatók a dízel kukásautók elektromosra. A projekt megvalósításához szükséges 1,8 milliárd forintnyi támogatást az Energiaügyi Minisztérium biztosította.

A nehézgépjárművek területén nem ezek lesznek az első elektromos járművek Magyarországon, amelyeket a HUMDA közreműködésével szereznek be. Az ügynökség által koordinált Zöld Busz Programban már 137 elektromos autóbusz került az utakra, amelyek éves szinten 9000 tonna szén-dioxid-kibocsátást takarítanak meg az országban. Igaz, ez a beszerzett mennyiség messze elmarad attól, mint amit a kormányzat eredetileg tervezett, a 2022–2025-ös ciklusra ugyanis 1100 darab villanybusz forgalomba állítását ígérték.