Hidrogéncellás busszal utazhatnak a fővárosiak

Vadonatúj, hidrogéncellás buszt tesztelhet keddtől a budapesti utazóközönség. Az újdonsággal egy hétig utazhatnak a fővárosiak. Vajon ez lesz a jövő hajtása?

Hidrogéncellás busszal utazhatnak a fővárosiak

Magyarországra érkezett egy Toyota-üzemanyagcellás Mercedes-Benz eCitaro csuklós busz. Az újdonság várhatóan egy hónapig vendégeskedik idehaza és ez idő alatt számos városban kipróbálhatják az utasok.

A sort a BKV nyitja, amely október 8-16. között fogja közlekedtetni a járművet a 8E viszonylaton reggel 7 és este 11 óra között. 13 és 15 óra között azonban a jármű nem közlekedik, és október 9-én – tervezetten – nem áll forgalomba. A busz mozgása nyomon követhető lesz a BudapestGO alkalmazásban és a 8E járat közterületi kijelzővel ellátott megállóiban is. Mint minden tesztbuszra, így erre is igaz, hogy az utasok díjmentesen vehetik igénybe.

A Daimler Buses eCitaro Fuel Cell típusú autóbuszát az ITE Bus & Truck, a Mercedes-Benz autóbuszok magyarországi importőre bocsátja tesztelésre. A tesztek szervezésért pedig a a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség felel. A teszt megvalósítását ugyanakkor a városi közlekedési társaságokat és a közlekedéshez kapcsolódó szolgáltatókat összefogó Magyar Közlekedési Szövetség is támogatja.

Hidrogéncellás busszal utazhatnak a fővárosiak 1

Várják a véleményeket

Mind a HUMDA, mind pedig a BKV összegyűjti a teszttel kapcsolatos tapasztalatokat. Mi több, a közlekedési társaság várja az utasok véleményét is. Kíváncsiak arra, hogy például mennyire tartják kényelmesnek az üléseket vagy a székek közötti folyosó méretét, elegendő mennyiségű kapaszkodó van-e buszon, de fontos szempont lehet az utazáskor tapasztalt komfortérzet, valamint a jármű megjelenése, esztétikuma is. A tapasztalatokat a bkv@bkv.hu e-mail címen vagy a bemutatkozásról közölt Facebook-poszt alatt lehet megosztani. A BKV a saját tapasztalatai mellett az utasok véleményét is továbbítja a hazai márkaképviselet részére.

A Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell csuklóst hivatalosan tavaly, a Global Public Transport Summit rendezvényen lelepezték le. Az új, üzemanyag-cellás hatótávnövelővel ellátott eCitaro alapvetően az akkumulátor-technológiás modellváltozatra épül és immáron már a harmadik generációs, nagy teljesítményű NMC (lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid) akkumulátorokkal van felvértezve. A beépített üzemanyagcella 60 kW-os teljesítményű, míg az akkumulátorok 392 kWh összkapacitással rendelkeznek.  Az eCitaro Fuel Cell csuklós 350-400 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel és összesen 128 utas szállítására alkalmas.

Hidrogéncellás busszal utazhatnak a fővárosiak 2

Hogy mennyire várható az ilyen buszok budapesti elterjedése, az még a jövő nagy kérdése. A Daimler Buses (a Mercedes-Benz buszok anyavállalata) úgy látja, hogy az új eCitaro Fuel Cell zökkenőmentesen veheti át a belsőégésű motorral szerelt városi buszok helyét. Ezzel egy időben ideális kiegészítő lehet azoknak az üzemeltetőknek, amelyeknek már vannak akkumulátor-technológiás elektromos buszaik.

Még nem eléggé zöld

Idehaza egyelőre rendkívül gyér a hidrogéntöltő hálózat, mindössze egy darab ilyen üzemel Budapesten az Illatos úton. Ami a technológia szépséghibája sajnos, hogy nem minden országban áll rendelkezésre zöld hidrogén, vagyis környezetbarát módon előállított hidrogén, mint üzemanyag. Jelenleg az előállított hidrogén több mint 90 százaléka fosszilis anyagok felhasználásával – főként metán – történik az EU-ban, így az energialánc környezetszennyező.

Zöld hidrogén, ami a víz elektrolíziséből, megújuló energiával, például szél- és napenergiával előállítva születne még nem áll rendelkezésre. Az Európai Unió ugyanakkor azt tervezi, hogy az évtized végére 50%-ra növeli a megújuló erőforrások segítségével előállított hidrogén arányát a közlekedési szektorban.

Hidrogéncellás busszal utazhatnak a fővárosiak 3

A BKV célja ugyanakkor, hogy biztonságos, megbízható, fenntartható és versenyképes közösségi szolgáltatást nyújtó társasággá váljon. Ezzel összhangban az elmúlt évtizedben 12-ről 61 százalékra emelkedett a klimatizált járművek aránya. Az autóbuszok átlagéletkora 2022. végére 10,7 évre csökkent, és teljes mértékben alacsony padlóssá vált. A járműflotta korszerűsítése továbbra is stratégiai feladat, ráadásul a buszok terén továbbra is a dízel az uralkodó ( a trolikat leszámítva).

Kép(ek) forrása: Aranyi Péter