Csütörtök délután meglehetősen furcsa jármű vendégeskedett a budapesti Kopaszi-gát parkolójában. A különleges kamion a MOL-toronnyal nézett farkasszemet, ráadásul azon a magyar vállalat egyik konkurense, a Shell logója volt látható. Gyakorlatilag alig lehetett rendesen lefotózni a kíváncsiskodó járókelők miatt. Az izgatottság érhető: a futurisztikus külsővel megálmodott kamion mindössze egy napig volt megtekinthető Magyarországon.

Az ezzel kapcsolatos sajtóeseményen elárulták, hogy a szerelvény eredetileg Kínából érkezett Európába és mivel alapvetően a kínai szabványok szerint építették meg, ideiglenes rendszáma sincs, csak trélerrel tudták mozgatni a lerakó hely és a Kopaszi-gát között. Ettől függetlenül a Starship 3.0 – ahogyan a Shell – nevezi, nagyon is működőképes. Persze, nem arról van szó, hogy az üzemanyag-forgalmazóként ismert cég szeretne belecsapni a kamionok gyártásába. Ez inkább egy olyan projekt, ami arra fókuszál, hogyan lehet még nagyobb takarékosságra fogni a távolsági áruszállításra használt vontatókat.

Olyan jármű járt Budapesten, mint még soha 1

 

Világpremier Európában

A Starship 3.0-át a szeptemberi, frankfurti IAA haszonjármű-kiállításon leplezték le. A világpremiert követően azonban más európai városban, Budapesten kívül nem fordult meg. Nevéből jól látszik, hogy már egy harmadik próbálkozásról van szó. A Starship-projekt 2018-ban startolt el a Shellnél. A mostani, vagyis a legújabb próbálkozás egy hibrid hajtáslánccal rendelkező jármű. Ezt, a Budapesten bemutatott modellt a kínai FAW Jiefang gyártóval közösen fejlesztették ki.

Ők a saját leírásuk szerint a világ legalább 100 országában vannak jelen, de nemcsak teherautókat, hanem személyautókat is gyártanak. Az 1956 óta működő cég tavaly több mint 150 ezer járművet gyártott le. A Starship-projekt nagyon hasonló az Amerikai Egyesült Államokban 2009-ben elindított, az Energiaügyi Minisztérium által felügyelt SuperTruck programhoz, amelynek célja, hogy javítsák a távolsági áruszállításban részt vevő kamionok üzemanyag-hatékonyságát, illetve, hogy csökkentsék azok károsanyag-kibocsátását.

Olyan jármű járt Budapesten, mint még soha 19

Alacsony étvágy

Áramvonalas és az európai előírásoknál jóval hosszabb fülkéjével, digitális visszapillantójával, alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsaival, valamint számos aerodinamikai megoldásával a Starship 3.0 olyan tanulmánynak ígérkezik, amelyet érdemes komolyan venni. A járművet Kínában számos tesztnek vetették alá és rengeteg próbafutást végeztek vele, 44 tonnás össztömegben. Ennek során 23,3 l/100 km-es fogyasztási értéket mértek vele a Shell FuelSave gázolaj felhasználásával. A megújuló erőforrásból előállított Shell Diesel Renewable Blend használatával ez az érték 22,7 L/100 km-re csökkent.

Mindkét eredmény jelentős javulást mutat a kínai átlaghoz képest, ami 32,5 liter/100 km. A rakomány-tonna hatékonyság tekintetében a Starship 3.0 Hybrid 140,3 tonna-km/liter értéket produkált Shell Fuel Save gázolajjal és 144,1 tonna-km/liter értéket Shell Diesel Renewable Blend felhasználásával, ami 39%-os javulás a kínai átlaghoz képest. Ezeket az értékeket a kamion teljesen megrakva, egy 230 kilométeres tesztútvonalon produkálta Kínában.

A jármű hajtásrendszere magában foglal egy belső égésű FAW-JF Aowei 11L típusú, valamint 270 kW teljesítményű villanymotort, amely a 30 kWh kapacitású lítium-vasfoszfát akkumulátorokból nyeri a működéshez szükséges energiát. Ebbe az akkumulátorba a félpótkocsi tetején elhelyezett napelemek is termelnek némi áramot.

Olyan jármű járt Budapesten, mint még soha 20

Érdekesség, hogy a Starship 3.0-ából létezik egy amerikai kivitel is, amely nagyon hasonló a kínaihoz. Annak hajtásáról azonban egy Cummins X15N  gyártmányú, sűrített földgázzal működő motor gondoskodik. Ennek teszteredményei várhatóan később lesznek publikusak.