Szeptemberben adtunk hírt arról, hogy az Európában forgalmazott járművek biztonsági vizsgálatával és értékelésével foglalkozó Euro NCAP próbára teszi a nehéz kategóriás tehergépkocsikat. A szervezet nemrég közzétette első hivatalos értékelését, amely alapján akár már „erősorrend” is felállítható bizonyos típusok között. Összesen kilenc olyan európai gyártású és fejlesztésű modellt teszteltek, amelyeket leginkább a hosszú távú vagy regionális fuvarozásban használnak.
A teszteken a Volvo Trucks gyártmányai szerepeltek a legjobban, ugyanis mind az idén bemutatott Volvo FH Aero (lenti képen), mind pedig az FM modell megkapta az ötcsillagos minősítést. Mindkét típusnál kiemelték a vezetéstámogató rendszerek hatékonyságát, amelyek kiemelt figyelmet fordítanak a veszélyeztetett úthasználókra. Ennek köszönhetően a CitySafe minősítést is kiérdemelték.
A második a Scania lett, amely szintén svéd gyártó. A södertaljei cég négy csillagos minősítést kapott a G szériával. A 2016-ban bemutatott R széria viszont ennél rosszabb értékelést, három csillagot szerzett. Előbbinél leginkább a biztonságos vezetést, valamint a megfelelő ütközéselkerülést emelték ki. Ugyancsak négy csillagot érdemelt ki a Renault Trucks T nyerges vontató is, amelynél dicsérték a holttérfigyelő azon funkcióját, amely felhívja a sofőr figyelmét biciklisekre jobbra kanyarodáskor.
A Mercedes-Benz Actros L három csillagot szerzett, de a teszt szervezői külön kiemelték, hogy a Daimler Trucks nem biztosított tesztjárművet, így ők egy 2024 júliusában forgalomba helyezett változatot próbáltak ki. Megjegyezték, hogy bár ez a szegmens egyik legmagasabb járműve, ennek ellenére jó értékelést kapott a biztonságos vezethetőség szempontjából. Kiemelték továbbá, hogy az ütközés elkerülését szolgáló asszisztensekben egyáltalán nem szűkölködik az Actros L, de egyes funkciók limitáltak.
Az MAN TGX is csak három csillagot szerzett, de felmerül a gyanú, hogy olyan típust teszteltek, amelyik nem digitális visszapillantó tükörrel volt szerelve. Fontos megjegyezni, hogy a bajor gyártó sem biztosított tesztjárművet az Euro NCAP-nak. Dicsérték a vezetéstámogató rendszerek széles kínálatát és a kiváló sávtartó rendszert. Az említett német márkákhoz hasonlóan a holland DAF is inkább a középmezőnyben végzett. Az XF-nél ugyan kiemelték az alacsony övvonalat, valamint a peronablakot, de az ütközéselkerülés terén nagyon kevés pontot sikerült begyűjtenie.
A teszt egyik legnagyobb meglepetése az Iveco S-Way lett, amely 2019-ben érkezett teljesen új fülkével a Stralis helyére. Ez a modell mindössze egy csillagot szerzett, ami az elégtelennel egyenértékű. A szervezők megjegyezték, hogy az olasz gyártó sem biztosított tesztjárművet. Indoklásuk szerint még nem is tudtak volna, hiszen a legújabb biztonsági előírásoknak megfelelő (GSR2 ) példányok csak később kerülnek a piacra az év folyamán. Vélhetően tehát egy korábbi variáns miatt kapták meg az egy csillagot.
A teszteket Euro NCAP akkreditációval rendelkező létesítményekben hajtották végre többek között Svédországban, Franciaországban, Németországban, az Egyesült Királyságban és Olaszországban.