A Multivan és a California régóta elfoglalta helyét az ikonikus és népszerű furgonok templomában. A két népszerű modell mostantól plug-in hibrid hajtással is elérhető, amihez ráadásul összkerékhajtás is rendelkezésre áll.
A hagyományos és a villanyhajtás előnyeit kombináló modellváltozatokat szimplán „eHybrid 4Motion” megnevezéssel illetik. Hogy mit takar ez pontosan? Nos, ez az 1.5 literes TSI evo2-es benzinmotor, valamint két villanymotor munkájának kombinációját jelenti. Ez a hajtásrendszer izgalmas megoldás technikai szempontból.
Fickós karakter
A négyhengeres belső égésű motor változó turbinageometriájú turbófeltöltőt kapott, ami 350 baros nyomás mellett biztosítja az üzemanyag-befecskendezést. Ezt, a 177 lóerős erőforrást az első tengelyen található 115 lóerős villanymotor egészíti ki, amit egy plug-in hibrid modulba építettek be, egy dupla tengelykapcsolós (DSG) sebességváltóval együtt. A második tengelyen, a csatolt hosszlengőkaros futóművön ugyancsak beszerelésre került egy 136 lóerős állandó gerjesztésű villanymotor.
A TSI blokk, valamint a villanymotorok együttes teljesítménye révén 350 Nm-es nyomatékot tud leadni a Multivan és a California hajtásrendszere. Ez a maximális teljesítmény pedig akár már álló helyzetből is elérhető. A VW furgonjai tehát fickós karaktert vesznek fel.
Mindkét modellváltozat mindig tisztán elektromosan indul egészen addig, míg a kinti hőmérséklet nem csökken mínusz 28 fok alá. 65 km/órás sebességig a hátsó villanymotor mindig aktív, még akkor is, ha a hajtáslánchoz tartozó akkumulátor lemerült. A működtetéséhez szükséges energiát ugyanis az első villanymotor és a TSI-blokk együttesen biztosítja. Kvázi generátorként funkcionálnak.
Irányítható hajtóerő
Mindez annak köszönhető, hogy nem egy, hanem két teljesítmény- és vezérlőelektronikai rendszer működik a Multivanban és a Californiában. Ezek az első és a hátsó tengelynél találhatók. Fő feladatok az akkumulátor, valamint a villanymotorok közötti energiaáramlás irányítása. Ennek során az akkumulátor egyenáramát (DC) a villanymotorok működéséhez szükséges váltakozó árammá (AC) alakítják. A 19,7 kWh kapacitású lítiumion akksi természetesen – a nevéből adódóan – külső áramforrásról is tölthető. Otthon vagy AC töltőpontokon 11 kW-os, töltőoszlopokon pedig akár 50 kW-os teljesítménnyel.
Az összkerékhajtás teljesítményét az elektronikus stabilitás vezérlés (ESC) szabályozza. Szükség esetén a hajtóerő 100 százaléka átirányítható az első, vagy a hátsó tengelyre. Amennyiben a járművezető a D üzemmódból Sport üzemmódra vált, akkor az állandó összkerékhajtás aktiválódik, ami jól jöhet egyenetlen, vagy havas úton történő elinduláskor. A VW szerint a konstrukció további előnye, hogy az alacsony súlypont és a kiegyensúlyozott súlyelosztás révén jobb menetdinamika és tapadás áll rendelkezésre ezeknél a modelleknél.
Az új Multivan és California eHybrid 4MOTION tisztán elektromos meghajtással akár 130 km/órás sebességet is el tud érni. Hibrid üzemmódban a modell végsebessége 200 km/óra. Kizárólag villanyhajtással körülbelül 91-95 kilométert képesek megtenni.
Végül, de nem utolsósorban fontos említést tenni arról a tulajdonságáról, ami a kempingezők számára is vonzó lehet. Ez nem más, mint az állóhelyzeti légkondicionálás, ami a hűtésért, szellőztetésért és fűtésért egyaránt felel. A klímaberendezés az energiát a nagyfeszültségű akkumulátorból, vagy töltés során az elektromos csatlakozóból nyeri, hogy már az utazás megkezdése előtt kellemes belső hőmérsékletet biztosítson a járműben.
A Multivan és a California együtt készül majd el az elektromos ID. Buzzal a német Volkswagen Haszonjárművek hannoveri gyárában. A modellváltozatok előértékesítése már elkezdődött és a normál tengelytávolságú Multivan eHybrid 4Motion-ért 25,9 millió forintot kell letenni az asztalra. A California eHybrid pedig várhatóan a Beach Tour felszereltségi szinttől kerül forgalomba.