Elöljáróban annyi elmondható, hogy a 3,5 tonnás áruszállítók tesztjei határozottan jobb képet festenek, mint a nagyhaszonjárműveké. Az Euro NCAP ezúttal a vezetésbiztonsági rendszerek teljesítményét vizsgálta kicsi, közepes és nagy méretű könnyű teherbírású haszonjárműveknél. Igazi meglepetés nem született, hacsak nem az, hogy meglepően jól szerepeltek a kínai furgonok a teszteken. A pálmát azonban mégsem ők, hanem azok a modellek viszik, amelyeket már évek vagy évtizedek óta fejlesztgetnek az európai márkák.
Ford, Mercedes-Benz és VW az élen
A kis méretű zárt haszonjárművek terén platina minősítést kapott a Ford Transit Connect és a Ford Transit Courier. Ennek érdekessége, hogy előbbi valójában a VW Caddy alapjaira épül, a Transit Courier viszont Ford-fejlesztés. Előbbinek 83, utóbbinak pedig 93%-ot sikerült elérnie a vezetésbiztonsági rendszerek tesztjén. Ugyancsak platina minősítéssel jutalmazták a Mercedes-Benz Citant, amit 1,3 literes benzinmotorral szereltek.
Így értékel az Euro NCAP
A vezetéstámogató rendszerek vizsgálatakor az Euro NCAP több szempontot is vizsgál. Valamennyi, a vizsgálatokban részt vevő furgont félig megrakva használnak, mivel szerintük ez közelebb áll az életszerű körülményekhez. A tesztek során az alábbi területeket ellenőrzik:
- vészfékezés (álló és mozgó objektum egyaránt) – 30%
- vészfékezés a tesztjárművet keresztező gyalogos esetén – 10%
- vészfékezés váratlanul felbukkanó kerékpáros esetén – 10%
- sávtartást támogató rendszerek – 20%
- sebességtúllépést megakadályozó asszisztensek (táblafelismerő, sebességtúllépésre figyelmeztető hang) – 15%
- utasfigyelő rendszerek (éberségfigyelő, öv bekapcsolására figyelmeztető asszisztens) – 15%
Az eredményeket kiértékelik és a végén a jármű kap egy összesített eredményt, vagyis azt, hogyan teljesített bizonyos kategóriákban. 20 százalék felett bronz, 40 százalék felett ezüst, 60 százalék felett arany, 80 százalék felett pedig platina minősítés jár.
Érdekesség, hogy VW Caddy Cargóból két tesztalany is volt: egy májusi, valamint egy 25. héttől gyártott változat. A németeknek érdemes volt fáradozni, hiszen előbbi 68, utóbbi pedig már 83%-ot teljesített a teszteken. Nem nehéz kitalálni így, hogy ez a modell arany és platina minősítést is kapott egyszerre. Sikeres volt tehát a szintlépés.
Arany minősítéssel jutalmazták még a Citroën Berlingo/Opel Combo/Peugeot Partner/Fiat Dobló kvartettet. A Stellantis-csoport mellett a Nissan–Renault-duó ért el sikert ebben a kategóriában a Townstarral, valamint a Kangooval.

Ford Transit Courier
Elsöprő Transit-siker
A legújabb generációs Ford Transit Custom már a hazai utakon is látható, hiszen jó ideje forgalmazzák. Ez is részt vett ugyanakkor a teszteken és kifejezetten jól vette a kihívásokat, hiszen 96%(!) százalékot szerzett. Az idei évben bemutatott, a Ford Transit Custom alapjaira épülő új VW Transporter értelemszerűen ezzel megegyező eredményt ért el. A Volkswagen ugyanakkor az ID.Buzz Cargo-val is indult, ami ugyancsak platina minősítést kapott 83 százalékos összesítéssel.

Az utcán szemből nem lehet majd összetéveszteni a Fordot és a Volkswagent
A kategóriában még a Mercedes-Benz Vito, a Nissan Primastar, valamint a kínai Maxus eDELIVER 5 érdemelt ki platina minősítést. Utóbbi 82%-ot szerzett, ráadásul első ízben, villanyhajtású járműként. Arany plakettet kapott az Opel Vivaro/Peugeot Expert/Citroën Jumpy/Fiat Scudo négyes, de ugyancsak ezzel tüntették ki a Renault Trafic és a kínai Maxus eDELIVER 7 modelleket is. Egyetlen ezüst született ebben a kategóriában, amit a LEVC VN5-ös brit–kínai furgon kapott meg.
Nagyfiúk csatája
A nagy méretű furgonok szegmensében a Renault–Nissan-páros hozta idén a legtöbb újdonságot, hiszen a franciák a legújabb generációs Mastert, a japánok pedig a legújabb Interstart mutatták be. Mellettük még a Ford Transit és a Mercedes-Benz Sprinter is platina minősítést tudott szerezni. Az aranyat pedig a Citroën Jumper/Fiat Ducato/Opel Movano/Peugeot Boxer szerezte meg, de az Iveco Daily és a kínai Maxus eDELIVER 9 is ilyen szépen ragyogó minősítésre tett szert.