Budapesten, a népligeti Volán-pályaudvaron mutatkozott be szerdán a legújabb magyar autóbusz, a Credobus Electronell 18. A modell érdekessége, hogy ez az első magyar fejlesztésű és gyártású elektromos csuklós busz, bár korábban az Ikarus is kinyilatkoztatta, hogy szeretne ilyen autóbuszt építeni.

A busz gyártója, a Kravtex-Kühne még két évvel ezelőtt jelentette be, hogy villanybuszcsaládot kíván létrehozni. Ennek első állomása volt az Electronell 12, amely egy szóló kivitelű, akkumulátortechnológiás, városi elektromos busz. A most bemutatott újdonság lényegében ennek a csuklós változata. Éppen ezért kapta az Electronell 18-as elnevezést.

Új magyar villanybusz mutatkozott be a fővárosban 1

Az Electronell 18 az első magyar csuklós elektromos buszként máris bevonult a hazai járműgyártás történetébe. Az elektromos Credobusok bemutatását kiemelkedő tehetségű magyar buszfejlesztő mérnökök többéves munkája előzte meg. A több mint 1,5 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projekt mindössze 400 millió forint támogatással valósult meg. Az Electronellek fejlesztése és gyártása is hazánkban történik, beleértve a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő vezérlőrendszereket és szoftvereket. Meggyőződésünk, hogy ilyen termékek szükségesek ahhoz, hogy Magyarország a járműipari elektrifikáció nyertesei közé kerülhessen” – jegyezte meg dr. Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: az eddig több mint 3000 buszt gyártó, Magyarországon piacvezető Kravtex-Kühne Csoport készen áll arra, hogy részt vegyen a hazai közösségi közlekedés elektrifikálásában.

A MÁV-csoporthoz tartozó Volánbusz – amelynek autóbuszait már elkezdték átmatricázni – a jövő elején fogja tesztelni a csuklós Electronellt. „2022-ben és 2023-ban 100 elektromos meghajtású jármű érkezett a Volánbuszhoz. 2025-ben pedig további 20 darab új e-buszt állítunk forgalomba hat kisebb településen. A Credobus Electronell szóló változatát eredményesen teszteltük idén júniusban Győrben, így joggal remélhetjük, hogy a közeljövőben a Kravtex-Kühne Csoport elektromos buszai is aktív részesei lehetnek a fenntartható közösségi közlekedés megteremtésének” – árulta el dr. Kormányos László, a MÁV-START Zrt. és a Volánbusz Zrt. műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese.

Új magyar villanybusz mutatkozott be a fővárosban 2

Az új Credobus Electronell 18 a piacon megszokottnak számító 20-21 tonna helyett csak 16 tonnás össztömeggel rendelkezik. Egy feltöltéssel 300 kilométert tud megtenni, viszont ekkora hatótáv eléréséhez az átlagosnál 25 százalékkal kisebb tömegű akkumulátorra van szüksége. A Low Entry építési elv révén a négy akkumulátorból kettő a padló alá került, kettő pedig a tetőre. Így a hátsó üléssor teljes értékűnek tekinthető.

Az új magyar buszban harmadik generációs BorgWarner (Akasol), folyadékhűtésű NMC-akkumulátorokat alkalmaztak. Az összkapacitás eléri a 392 kWh-t. 150 kW-os teljesítménnyel számolva az akkumulátorok alig több mint 3 óra alatt teljesen feltölthetők. A jármű hajtásáról Voith Veds Hd központi villanymotor gondoskodik, amely 557 lóerős csúcsteljesítménnyel rendelkezik (410 kW). A szóló és csuklós modellváltozatok hajtásrendszere azonos méretű komponensekből épül fel. A segédüzemi rendszerek közül a hőszivattyús termomenedzsment-rendszert az Eberspächer, az elektrohidraulikus szervószivattyút a DANA, az elektromos meghajtású kompresszort a Knorr-Bremse szállította.

Az autóbusz teljesen saját fejlesztés, de az önhordó vázszerkezet, illetve szinte valamennyi fém alkatrész a cégcsoport gyártmánya. Az Electronellhez közel 100 magyar kis- és középvállalkozás kapcsolódik, továbbá olyan meghatározó hazai vállalatok is szállítanak hozzá komponenseket, mint a Rába, a Knorr-Bremse, a Metal 99, az OROSházaGLAS, a Hirschler Üvegipari Vállalkozás, a König, a Graboplast és a Semperform.