Az EU tagállamok megegyezésre jutottak azon értekezleten, amelyet az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatósága hívott össze a Mobilitási Csomagban előírt tachográfcsere kötelezettséggel összefüggésben. Az online értekezleten a tagállamok közlekedéspolitikában érintett szaktárcái vettek részt és lényegében egy kéthónapos, úgynevezett tanulóidőszak alkalmazásáról állapodtak meg -olvasható az egyik legnagyobb fuvarozói egyesület, az MKFE honlapján.
A szaktárcák többek között az évvégi alkatrész és eszközellátási nehézségekre való tekintettel határoztak úgy, hogy kéthónapos ellenőrzési moratóriumot fogadnak el az EU-s forgalomban részt vevő járművek tachográf (más néven „menetíró készülék”) cseréjére vonatkozóan.
A 2025. február 28-ig tartó időszakban ezért még nem bírságolják meg azokat a járműveket, amelyek nem estek át a cserén, hanem csak figyelmeztetésben részesítik a sofőröket.Utána azonban nincs kegyelem, vagyis keményen megbüntetik azokat, akik továbbra sem a G2V2 típusú, úgynevezett „okos” tachográfot használják. 2025. augusztus 18-ig pedig az összes első generációs (G1V1) intelligens tachográfot frissíteni kell.
Mit tud a G2V2-es menetíró készülék? Többek között regisztrálja a határátlépések időpontját és helyét. GPS-e úgy van programozva, hogy automatikusan rögzíti a napi műszakok kezdetét és végét, valamint a teherautó helyzetét minden vezetéssel töltött harmadik óra után. A DSRC (rövid hatótávú kommunikációs rendszer) lehetővé teszi a távoli kommunikációt a fedélzeti egység és az útellenőrzést végző hatósági személyek között, így a járművezetők elkerülhetik a szükségtelen közúti ellenőrzéseket.
Az új típusú tachográf várhatóan a manipulálási kísérletekkel szemben is ellenállóbb lesz. Ezért egyébként pár éve még börtönt is kiszabtak egy kamionsofőrre Spanyolországban.