A döntés szerint február 14-én megszűnik az Észak-Skóciában üzemelő viszonylat, amelyet csak és kizárólag önvezető buszokkal láttak el. Korábban mi is beszámoltunk róla, hogy a CAVForth projekt keretében Alexander Dennis Enviro200 típusú autóbuszok állnak forgalomba Edinburghban. A 22-23 km hosszúságú útvonalon a teljesen alacsonypadlós autóbuszok az Edinburgh Park és a Ferrytoll P+R parkoló szállítanak utasokat.
Az AB1-es viszonylat 2023 februárjában indult, öt darab autóbusszal. Bár a járművek döntően önvezető üzemmódban közlekednek, az utasok mindebből nem sokat érzékelnek, mert valamennyi busz fedélzetén van buszvezető. Attól tehát semmiképpen sem kell félniük, hogy veszélyhelyzet esetén nincs aki beavatkozzon.
„Bár a viszonylat nem felelt meg az utasok elvárásainak, ennek ellenére a projekt jelentős mértékben előmozdította az autonóm közösségi közlekedéssel kapcsolatos üzemeltetési követelmények megértését. Emellett teljesítette a korábban megfogalmazott elvárásokat” – hangsúlyozta Laura Kerr, a Stagecoach East Scotland szóvivője. Hozzátette: büszkék arra, hogy a CAVFourth autonóm viszonylattal a világon az elsők között demonstrálhatták az önvezető technológiában rejlő lehetőségeket.
A buszok jövőbeli sorsa egyelőre nem ismert, így egyelőre nem tudni, hogy a társaság tervez-e esetleg máshol ilyen viszonylatot indítani. Annyi bizonyos, hogy a projektben részt vevő partnerek, így például a buszgyártó (Alexander Dennis), valamint a Napier Egyetem és Nyugat-Angliai Egyetem továbbra is szeretne részt venni az önvezető technológiákban rejlő lehetőségek feltárásában. Úgy vélik ugyanis, hogy ez az „izgalmas innováció” jelentős mértékben hozzájárulhat a jövő közlekedési rendszereinek kialakításában.
Az AB1 viszonylattal kapcsolatban tavaly még úgy számoltak, hogy hetente akár 10 ezer utas is igénybe veheti. Bár most nem tettek közzé adatokat a kihasználtságról, több mint valószínű, hogy alulmúlta a várakozásokat.