Norvégia után hazánkban is lehetőségünk nyílt kipróbálni a Scania tisztán elektromos teherautóját. A 40R típusszámot viselő járművet alapvetően disztribúciós áruszállításra fejlesztették ki. Vagyis nem a nemzetközi áruszállítás, sokkal inkább a városok közötti, regionális fuvarfeladatok lebonyolítás igényeit hivatott kielégíteni. Érdekesség, hogy a norvégoknál pontosan ugyanezt a járművet próbálhattuk ki, így túl mély ismerkedésre már nem volt szükség. Az emlékezet felfrissítése érdekében azonban vessük néhány pillantást magára a műszaki tartalomra!

A Scania 40R 6×2*4NB típusú teherautó a specifikációt tekintve közel azonos a norvég ASKO-nál futó változatokkal. A 6450 mm hosszú, 2600 mm széles és 3900 mm magas teherautó 29 tonnás össztömeggel rendelkezik, de akár 74 tonnás össztömegben is képes lenne közlekedni, ha mondjuk még egy pótkocsit húzna. Az újdonságot a Scania legújabb generációs, Northvolt-cellákkal szerelt akkumulátoraival szerelték, amelyek akár 1,3  millió kilométeres futásteljesítmény is elérhető.

Nem érzi meg a gázolajár változásait ez a teherautó 1

A létraalvázba beépítve 624 kWh  (nettó 468 kWh) kapacitás áll rendelkezésre. Nem ez a legnagyobb akkupakk a Scaniánál, ugyanis 2025-ben érkezik a 728 kWh kapacitás, de elérhető lesz egy kisebb, 520 kWh-os energiatároló csomag is. Ha ezzel együtt nézzük a hatótávokat, akkor elmondható, hogy a gyártó ígérete szerint 29 tonnás össztömeg és mondjuk 416 kWh akksikapacitás esetén 350 kilométer, míg 728 kWh kapacitás és 42 tonnás össztömeg esetén akár 550 km elérhető egy feltöltéssel.

Tesztjárművünk 29 tonnás össztömegben körülbelül 420-450 km-t tud megtenni egy feltöltéssel. Ha felmerül a napi közbenső töltés szükségességének beiktatása, akkor sem kell feltétlenül túlságosan hosszú idővel számolni. 130 kW teljesítményű töltővel egy óra alatt 100 kilométeres hatótávra lehet szert tenni, 350 kW-os töltővel pedig 270 kilométeresre. A jármű hajtásáról az EM C3-6 típusú hatómű gondoskodik, amely lényegében három darab állandó mágneses szinkronmotort takar, amelyhez hat fokozatú sebességváltó csatlakozik.

Nem érzi meg a gázolajár változásait ez a teherautó 9

A műszerfal ugyanolyan, mint a Scania dízelüzemű társainál

A Scania 40R-t Biatorbágy és Győr között próbáltuk ki (oda-vissza), ezért utunk nagy részét az M1-es autópályán töltöttük. Ez ideális terep, hiszen azért emelkedők és lejtők is várnak a hivatásos gépjárművezetőkre menet közben. Az 540 lóerős (400 kW) csúcsteljesítményű hajtómű könnyedén hozza mozgásba a teherautót, csendesen és dinamikusan éri el a 85 km/órás tempót.

A váltásokat egyáltalán nem lehet megérezni, ráadásul az ötödik sebesség „direkt” fokozat, vagyis a váltóban nem történik ilyenkor nyomatékmódosítás. Lejtőn való „leereszkedéskor”, vagy lassításnál érdemes kihasználni az ötfokozatú retarder előnyeit. Ezzel a tapasztalatok szerint akár 3-4% is „visszatölthető” az energiatároló csomagba. Vagyis kedvezően befolyásolhatjuk a hatótávot. Kezelése megegyezik a dízel teherautóéval, de gyorsabb és közvetlenebb reakciókat ad, emellett simábban és dinamikusabban gyorsul még közel teljes terhelésnél is. Kormányzása precíz, gyors és direkt reagálású, a kamionparkolókban, vagy benzinkutaknál kiválóan lehet vele manőverezni a parkolási műveletéknél.

Nem érzi meg a gázolajár változásait ez a teherautó 10

Ugyanezt a gyári demó teherautót próbáltuk ki Norvégiában is

A tesztet végül 69%-os akkutöltöttségi szinttel (340 km hatótáv) fejeztük be. Érdekesség, hogy az energiafelhasználás közel azonos volt, mint Norvégiában, ugyanis 88,4 kWh/100 km-es értéket jelzett ki a fedélzeti komputer. Mind a norvég, mind a magyar tesztútvonal hosszúsága közel azonos volt (210-230 km). Vagyis még egy hosszabb fuvart simán el tudott volna vállalni, de ahogy fentebb utaltunk rá, ezeket leginkább a regionális fuvarozásban hasznosítják, és így nézve például egy napi 6-8 lerakóhellyel járó fuvart simán tudna teljesíteni Budapesten. Sőt, egy órás töltési idővel számolva akár két műszakban használható lenne.

Egyik legnagyobb előnye azonban mégsem ez, hanem az, hogy üzemeltetésére nincs hatással gázolajár alakulása. Pótkocsi nélkül akár egy személyautó töltőhöz is oda lehet állni vele és ebben az esetben Ionity töltőnél fel lehet tölteni. Tesztjárművünket pont így töltötték, mielőtt tovább állt volna egy másik országba tesztelésekre.