Európa egyik legjelentősebb teherautó- és buszgyártója, az MAN Truck&Bus fellebbentette a fátylat arról, ami sokakat foglalkoztat jelenleg. A vállalat közzé tette az önvezető kamionok által gyűjtött adatokat, hogy bárki bepillanthasson a színfalak mögé, illetve, hogy elősegítse ennek a területnek a fejlődését.

Nem mellesleg ezzel az első járműgyártóvá vált a világon, aki publikált ilyen adatokat. Az önvezető teherautók tesztjével kapcsolatos információkat (járműadatok, szenzorokból származó adatok) az MAN Truck Scenes aloldalon érhető el bárki számára. A mintegy 747 különböző közlekedési szituációt feldolgozó adatgyűjtemény főként az autópályákon, valamint a sztrádákhoz kapcsolódó utakon végzett próbafutásokból származik. Kiváló bepillantást nyújt az úgynevezett csomóponttól-csomópontig történő szállítás rejtelmeibe is.

Az önvezető MAN kamion „érzékelőkészlete” négy kamerából, hat lidarból, hat radarból, két inerciális mérőegység (IMS) és a globális navigációs műholdrendszer (GNSS) nagy pontosságú adataiból áll. Az MAN TruckScenes az első olyan adatkészlet, amely 360°-os lefedettségű 4D radaradatokat tartalmaz, így ez tekinthető a legnagyobb 3D-s radaradatkészletnek.

Az adatok közzétételekor a szakemberek arra is figyelmet fordítottak, hogy lehetőleg összehasonlíthatóvá váljon, hogyan teljesített az önvezető rendszer a különböző időjárási viszonyok között. A különféle képi és digitális információkat megjegyzésekkel is ellátták. Az MAN szakemberi úgy látják, hogy mindez elősegíti a gépi tanulást, valamint megkönnyíti az önvezető rendszerek fejlesztői számára a környezetfelismerés funkció folyamatos fejlesztését és teljesítményének javulását.

Kiterítette a lapjait az oroszlános márka 1

Az MAN Truck&Bus döntésének komoly következménye lehet az iparágra nézve.  Az ilyen szabadon hozzáférhető és ingyenes adathalmazok nyílt cseréje a különböző szereplők – például gyártók, egyetemek és szoftverfejlesztők – között felgyorsíthatja a fejlesztést és elősegítheti az adatformátumok szabványosítását. Emellett lehetővé teszi az eredmények és módszerek szabványosított összehasonlítását, amely referenciaként szolgál a tudományos tanulmányok számára. Emellett egyszerűsíti a külső fejlesztési partnerekkel való együttműködést.

Az oroszlános logójáról ismert bajor cég 2018 óta foglalkozik önvezető teherautókkal. Első ízben Hamburg egyik kikötőjében tették próbára az autonóm vezérlésű kamiont. 2019-2023 között a Deutsche Bahn egyik átrakó termináljában tesztelték. 2022 óta pedig egy olyan projektben vesz részt a gyártó (ATLAS-L4), amely arra irányul, hogy megteremtsék a jogi környezetet az önvezető kamionok autópályán, valamint a logisztikai csomópontok közötti közlekedésére.

A projekt végén, 2025-ben a prototípus éles tesztjét tervezik megvalósítani autópályán. A teherautók autonóm vezetése az évtized végén kerülhet sorozatgyártásba az MAN Truck&Bus szerint.