Az Ikarus cégcsoport tagja, az Electrobus Europe és a CRRC Zhixing stratégiai együttműködésre lépett egy innovatív, új intelligens közlekedési jármű, azaz a Magyarországon még nem ismert, „ART system” fejlesztésére és európai piacra történő bevezetésére – közölte a Vezess-sel a vállalat.

Az együttműködés keretében a legendás magyar gyártó aktív szerepet vállal az ART fejlesztésében, ami magában foglalja az európai technikai előírások, valamint jogi előírások alapján történő felkészítését. A járművek gyártására az Ikarus székesfehérvári gyárában fog sor kerülni. Az Ikarus emellett vállalta a szükséges szervizháttér biztosítását, valamint a meghatározott európai országokban történő piacra lépést.

Az ART elnevezésnek kevés köze van a művészethez, ez a mozaikszó ugyanis az Autonomus Rapid Transit angol szavak kezdőbetűiből jött össze. Az Ikarus álláspontja szerint az ART-rendszerben dolgozó járművek az autóbuszok és a villamosok legjobb tulajdonságait egyesítik. Elsősorban a fenntarthatóságot, a hatékonyságot és a kényelmet előtérbe helyező városok számára készülnek. 

Nagy örömünkre szolgál, hogy együtt dolgozhatunk egy olyan piacvezető vállalattal, mint a CRRC Zhixing. Ez az együttműködés lehetőséget teremt számunkra, hogy új, innovatív termékekkel bővítsük kínálatunkat, és tovább növeljük az Ikarus hagyományain alapuló szakmai elkötelezettségünket” – mondta Kelemen János Hunor, az Electrobus Europe cégvezetője.

A magyar gyártó és a kínai partner közös célja a megállapodással, hogy fejlesszék az intelligens közlekedési megoldásokat Európában, miközben erősítik az Ikarus márka jelenlétét a régióban.

Gumikerekű villamosokat fog gyártani az Ikarus 1

A CRRC Zhixing számára fontos, hogy világszínvonalú technológiánkat egy ilyen történelmi és elismert márkával közösen alkalmazzuk. Cégünk több mint 100 db ART járművet értékesített már az ázsiai régióban. Ez az együttműködés pedig lehetőséget nyújt számunkra, hogy az európai piacon is megmutassuk termékeink kiemelkedő értékét” – tette hozzá Xiao Bingquan, a CRRC Zhixing képviselője.

Kombinált technológia

Az ART-rendszerben készülő buszok általában teljes mértékben elektromos hajtással rendelkeznek. Lehetnek akkumulátor-elektromos vagy hidrogén-üzemanyagcellásak. Leginkább sín nélküli zárt pályákon közlekednek, de nincs szükség esetükben felsővezetékre sem. Ez csökkenti az infrastruktúra kiépítésének és fenntartásának költségeit is. Az alapváltozat 31-33 méter hosszú, de a moduláris építési elv révén rugalmasan bővíthető. Ugyanakkor 30-40 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak, mint a hagyományos buszok vagy villamosok.

Gumikerekű villamosokat fog gyártani az Ikarus 2

Egyedülálló innovációjának köszönhetően optikai nyomkövetésen alapuló virtuális sáv és kormányzásmentes autonóm vezetési rendszer jellemzi, aminek köszönhetően csökken a sofőrök terhelése, azaz növekszik a közlekedés biztonsága.

 Az ART rendszer már 11 nemzetközi közlekedési díjat nyert el, és több mint 300 szabadalom védi ezt a technológiát.