A svédországi Västeråsban közlekedő utasok talán még nem is sejtik, hogy tavasszal vadonatúj fejlesztést próbálhatnak ki a helyi közösségi közlekedésben. A Volvo Buses bejelentette, hogy a helyi szolgáltatóval, a VL-lel, valamint a Svealandstrafikennel közösen fogja tesztelni új vezetéstámogató rendszerét. Az újdonság „megállóasszisztensként” jellemezhető a leginkább és fontos lépést jelent az önvezetés megvalósítása felé a városi közlekedésben.

A sűrű forgalmú viszonylatokon közlekedő autóbuszoknak viszonylag gyakran meg kell állniuk, hogy elvégezhessék az utascserét. A megállók sokszor védett buszöblökben vannak, ami azt jelenti, hogy a busz a forgalom zavarása nélkül félre tud állni az utasok le- és felszállásának idejére. Az ezekbe a buszöblökbe való behajtást, illetve az ezekből történő kihajtást könnyítheti meg a Volvo Buses új automata funkciója, amelyet az eBRT2030 elnevezésű uniós projekt keretében fejlesztettek ki.

Nincs szó teljes önvezetésről

A „megállóasszisztens” ugyanis éppen ezt hivatott zökkenőmentesen, gond nélkül elvégezni a gépjárművezető helyett. „Bár a biztonsági sofőrök nélküli, teljesen önvezető buszok megjelenése a közösségi közlekedésben még a távoli jövő részét képezi, az ilyen típusú technológiák segítségével már ma is számos területen teremthető valamiféle hozzáadott érték. Ezzel a megoldással csökkenteni tudjuk a városi buszvezetéssel járó monotonitást, ami segítheti a szolgáltatókat abban, hogy a gépjárművezetők számára tovább javítsák a mindennapi munkakörnyezetet” – hangsúlyozta Joakim Jonsson, aki a Volvo Buses projektvezetője.

A Volvo Buses korábban már sikeresen tesztelte ezt a vezetéstámogató rendszert, de most először kerülhet sor arra, hogy a technológiát városi környezetben, valós forgalmi viszonyok között próbálják ki. A fejlesztést egy elektromos hajtású Volvo 7900-as autóbuszba szerelik be, amely Västeråsban az 1-es viszonylaton fog utasokat szállítani.

Így segítenek a buszra váró utasokon 1

A szakember szerint az asszisztens segíteni fog abban, hogy a busz „mozgásmintái” minden alkalommal ugyanolyan pontosak és precízek legyenek. Vagyis a busz mindig ugyanabban a helyzetben és ugyanolyan távolságban állhat meg a járdától vagy perontól.

Fő a biztonság

Folyamatosan dolgozunk az utasok élményének javításán, amiben a technológiai színvonal fejlesztése kulcsfontosságú szerepet tölt be. Ha a buszok kiszámíthatóbban tudják megközelíteni a megállókat, megkönnyíthetjük az utasok számára a buszos utazást. Ez pedig biztonságosabb, gyorsabb és könnyebb fel- és leszállást eredményez” – emelte ki a fejlesztés kapcsán Mats Ellman, a VL tervezési és fejlesztési osztályának vezetője.

A technológia segíthet a gumiabroncsok kopásának és károsodásának csökkentésében is, ami költségmegtakarítást és kisebb környezeti terhelést eredményezhet. A „megállóasszisztenst” várhatóan hat hónapon keresztül fogják tesztelni. A tesztekkel együtt a szakemberek a göteborgi Chalmers Műszaki Egyetemmel együttműködve egy tudományos tanulmányt is készítenek, hogy kiértékeljék a járművezetők és az utasok tapasztalatait.