Mintegy 24,14%-os részesedésével a Volvo Trucks lett a piacvezető tavaly hazánkban a nehéz kategóriás teherautók piacán. Ezzel átvette a helyet a korábban 15 éven keresztül első helyen szereplő DAF-tól. A göteborgi székhelyű gyártó 1185 darab teherautót értékesített itthon. A három húzótípusnak az FH, az FH Aero, valamint az FM számít. Az értékesítés 75 százalékát három szín – a fehér, a sárga és a kék – adta a 2024-es évben a Volvo Trucksnál.
A második helyet a Scania szerezte meg mintegy ezer darab eladott járművel a 16 tonna feletti kategóriában. Ez 11,2 százalékos növekedésnek felel meg a tavalyi év hasonló időszakához képest. Az értékesített teherautó-alvázak közül az R460 A4x2LA volt a legnépszerűbb típus, amelyből 136 darabot adtak el a tavalyi évben Magyarországon. Az S500 A4x2LA típusból pedig 108 darabot értékesített a södertalje-i gyártó hazai képviselete. A harmadik legnépszerűbb típus az R460 A4x2NA lett, amelyből 87 darabot vettek.
A teherautók döntő többségét 13 literes motorokkal adták el (83%), de azért a 16 literes erőforrásokat is keresték a hazai vásárlók (3,9%). A legtöbb Scania fehér színben került átadásra (53,9%), ugyanakkor piros (13,6%) és borostyán (8,6%), kék (7,5%), valamint szürke fényezésben is értékesítettek teherautókat.
A már említett DAF tehát „bronzérmes” lett 945 darab teherautóval. Nem sokkal maradt le a dobogóról az MAN Truck&Bus mintegy 782 példánnyal, őt pedig a Renault Trucks és a Mercedes-Benz Trucks követte 547 és 434 darabbal. Az olasz Iveco pedig a hetedik lett 265 darab teherautóval. Az előbb felsorolt márkák közül egyedül a bajor MAN tudta növelni tavalyi eredményét, mivel 77 darabbal több teherautót adott el a 2023-as szinthez képest. A Mercedes-Benz márkájú teherautók esetében viszont jelentős visszaesés történt, mert 408 példánnyal kevesebb, háromágú csillaggal ellátott teherautót helyeztek forgalomba tavaly.
Csökkenő tehergépjármű-piac
Ahogy korábbi cikkünkben utaltunk rá, várható volt, hogy a tavalyi évben csökken a hazai nehéz kategóriás tehergépjármű-piac teljesítménye. A jóslatok és trendek helyett azonban immáron a számok beszélnek. Eszerint 2024-ben az azt megelőző évhez képest 932 darabbal kevesebb, összesen 4909 darab járművet értékesítettek a 16 tonna feletti kategóriában, ami 16 százalékos csökkenést jelent. Az értékesített mennyiség túlnyomó része dízel hajtású volt, de eladtak még 4 darab elektromost is.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint az uniós tehergépjármű-piac összességében is visszaesett. Jelentős, 6,3 százalékos csökkenést regisztráltak, mivel 21 826 darab tehergépjárművel kevesebbet, 327 896 ezer példányt adtak el a gyártók az Európai Unióban. A legtöbb tagállamban visszaesés volt jellemző, de Cipruson (+14,5%), Görögországban (+59,1%), Írországban (+5%), Hollandiában (+12,2%) és Spanyolországban (+11,7%) növekedést regisztráltak.
Több furgon fogyott
A 16 tonna feletti szegmensben tapasztalt folyamatokkal ellentétben a könnyű teherbírású áruszállítók piaca jelentős, 8,3%-kal bővült a tavalyi évben. Összesen 1 586 688 darab, legfeljebb 3,5 tonnás össztömeggel rendelkező könnyű teherbírású haszongépjárművet értékesítettek az EU-ban. Ez 121 129 darabbal több, mint 2023-ban, és 8 százalékos bővülésnek felel meg. Hazánkban az EU-átlagot jelentős mértékben meghaladó bővülés volt ezen a téren, ugyanis 24 782 példány talált gazdára, 4033 darabbal több, mint 2023-ban. Ez közel 20 százalékos növekedésnek felel meg.
Az izmos növekedésből kivették a részüket a villany hajtású kisteherautók is, hiszen míg 2023-ban 674 darab, addig tavaly már 1388 példányt adtak át. Ez 105,9 százalékos bővülést jelent, amivel hazánk felkerült az első helyre a 27 tagállamot tömörítő listán. Mindez az állami támogatás elérhetőségének köszönhető. Másképpen fogalmazva nálunk bővült a legnagyobb ütemben az elektromos kisteherautók piaca. Hagyományosan ugyanakkor továbbra is Franciaország és Németország számít a legnagyobb piacnak ezen a téren évi 24 és 11-12 ezer darabbal.
Gyengélkedő hazai buszpiac
A tavalyi évben gyakorlatilag a felére esett vissza a buszpiac Magyarországon. Míg 2023-ban 820, addig 2024-ben már csak 416 darab autóbuszt értékesítettek idehaza. Majdnem 100 százalékkal csökkent a villanybuszok értékesítése, hiszen csak 4 darabot adtak el Magyarországon tavaly, szemben az egy évvel korábbi 60 darabos flottával.
Az uniós piac ezzel szemben növekedni tudott mintegy 9,2 százalékkal. Tavaly 35 579 darab autóbuszt értékesítettek. Érdekesség, hogy a régióban, a már jó ideje liberalizált személyszállítással rendelkező Csehországban 1331 darab buszt adtak el.