Történetünk főhőse egykoron a BU 87-63, majd a BPI-172-es rendszámmal koptatta Budapest útjait. Az Ikarus 435.06 típusú autóbusz egyike volt annak a 170 darabos flottának, amelyet a BKV 1994-ben megrendelt a legendás gyártótól. Utoljára 2020 elején szállított utasokat, majd ugyanebben az évben, tavasszal el is árverezte a fővárosi közlekedési társaság.
Budapesti pályafutását azonban nem „széthajtott” állapotban, hanem átfogó felújítás után fejezte be. Ennek során egyfelől sötétített ablakokat kapott, másfelől pedig a régi FOK-GYEM-es kijelzőket korszerű, LED-technológiás külső és belső utastájékoztató berendezésekkel váltották fel. Az elülső Hella irányjelzőket színezetlen változatokra cserélték. Az autóbusz utastere is alapos korszerűsítésen esett át korábban: a kapaszkodókat narancssárgára fényezték, a Halas utasülések kárpitjait kicserélték, emellett új jegykezelő készülékeket helyeztek el. Vezetőtere klimatizált lett, ami ugyancsak nem volt még benne akkor, amikor legördült a gyártósorról.
Hajtásáról viszont még az Euro 1-es károsanyag-kibocsátási normáknak megfelelő, DAF LT 195 L típusú, 265 lóerős teljesítménnyel, 1 085 Nm-res nyomatékkal rendelkező dízelmotor gondoskodik, amely a farba, közvetlenül a C-tengely mögé van beépítve. Az erőforráshoz pedig ZF 4HP 590 EST 18 típusú automata váltó csatlakozik, amely 4+1 fokozattal van ellátva. Hogy hogyan duruzsol ez a motor, abba ez a lenti videó enged bepillantást.
Mentőkutyák a fókuszban
Az idén 30. életévét taposó Ikarus 435.06 típusú autóbusz története különleges állomáshoz érkezett. A járművet ugyanis a Beaver Tradition a Jászberényi Mentőkutyás Szolgálatnak ajándékozta, amelyet normatív állami támogatások hiányában a Kutyákkal az Életért Alapítvány tart fenn adományokból. „Fő tevékenységeik közé tartozik a keresőkutyák képzése, tréningben tartása és alkalmazása, amelyek szaglásuk és speciális képzésük révén képesek eltűnt személyek felkutatására és hollétük jelzésére. A szervezet önkéntesei magas szinten képzett mentőkutya-kiképzők, akik elhivatottságukkal és vizsgázott kutyáikkal járulnak hozzá a mentési feladatok sikeréhez” – olvasható a Beaver Tradition sajtóközleményében.
Az autóbuszt tehát a mentésekre való felkészülésekhez fogják használni helikopterek, vasúti kocsik és más tereptárgyak mellett.
A Beaver Tradition 2001 óta foglalkozik idehaza járművek – különösen Ikarusok – megmentésével és felújításával. Fontos célnak tekintik, hogy megőrizzék a magyar autóbuszgyártás örökségét. Flottájukban legalább 20 egyedi autóbusz található, az Ikarus legkorábbi gyártmányaitól egészen a youngtimer autóbuszokig. A cég tavaly óta a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum nosztalgia autóbuszainak teljes körű karbantartásáért és szervizelésért is felel.
Ha kíváncsi vagy rá, hogyan búcsúztak el az Ikarus 435-ösök Budapesttől, akkor ajánljuk figyelmedbe a Vezess ezzel kapcsolatos cikkét.