A franciaországi Baugé-en-Anjou-ban nemrég vadonatúj teherautó állt forgalomba. Az újdonságot a járműmentési szolgáltatásokat nyújtó Pineau vásárolta meg, amelyet eredetileg 1973-ban alapított Christophe Pineau.

A vállalat kifejezetten a nehézkategóriás teherautók és autóbuszok mentésére szakosodott, de azért arra is van példa, hogy személyautót kell kihúzniuk a vízből. Jelenleg 15 vontatójárművel rendelkeznek, amelyek közül 4 nehézkategóriás teherautó. Legújabb szerzeményük, a Mercedes-Benz Arocs 4163 teherautó igencsak vonzza a tekinteteket. Mindez egyfelől a látványos, fehér-piros-fekete fényezésnek, másfelől pedig a teherautó vagány hűtőmaszkjának is köszönhető. 

A BigSpace fülkével szerelt újdonság nem csak a megjelenésével parancsol tekintélyt. Hajtásáról a Daimler OM 473 típusú, hathengeres, 15,6 literes erőforrása gondoskodik, amely 626 lóerős teljesítmény leadására képes. Forgatónyomatéka pedig 1100 percenkénti fordulatszám mellett eléri 3000 Nm-es nyomatékot. A teherautót úgynevezett turbóretarder-tengelykapcsolóval (TRC) is ellátták. Ennél az elnevezés kissé félrevezető, mivel az egységnek semmi köze a turbóhoz. Alapvetően egy hidrodinamikus tengelykapcsolóról van szó, amely a motor és az automatizált PowerShift 3 sebességváltó közé van beépítve.

Francia mentőjármű magyar mestermunkával 1

Egyik legfontosabb ismérve, hogy nagy terhelésnél is zökkenőmentes elindulást tesz lehetővé, legyen szó egy meredek emelkedőn vagy nehéz terepen történő elindulásról. Másik fontos előnye, hogy súrlódásmentes elindulást biztosít, magyarán a gépjárművezető nem tudja leégetni a tengelykapcsolót. A hatalmas monstrum  8×4/4-es hajtásképlettel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy két hajtott hátsó tengellyel, illetve két első kormányzott tengellyel látták el. Emellett egy hossz differenciálzárral és két kereszt-differenciálzárral is felszerelték. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az Arocs akár állandó összkerékhajtással, hossz-differenciálzárral és négy kereszt-differenciálzárral is elérhető.

A nehézkategóriás teherautók mentésére beszerzett Arocs igazi erőgép, hiszen tekintélyes, 120 tonnás vontatási kapacitással büszkélkedhet. Rozsdamentes acélból készült felépítményének pedig magyar vonatkozása is van, hiszen azt a komlói székhelyű Global Towing System (GTS) gyártotta. A HD30RB típusú felépítmény két oldalsó, valamint egy XXL méretű hátsó stabilizátorral is ellátták.

Francia mentőjármű magyar mestermunkával 2

A teherautó többféle mentési feladatra használható. Gémes darujával 30 tonnát lehet emelni, de 5 méteres, hidraulikus kiterjesztésével is még legalább 14 tonnányi súly emelhető vele. Alsó, tengelyemelő karja pedig 30 tonnára van hitelesítve. A felépítményen szinte mindenhol LED-technológiás munkalámpák találhatók, így éjszaka is könnyebben boldogulnak a szakemberek, egy-egy mentésre váró teherautónál vagy busznál. 

A francia vállalatnak tehát ez most a zászlóshajója, amely után minden bizonnyal sokan megfordulnak majd.